Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Miljövärden
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag

Ansök om att dela upp betalningen av företagets elfaktura på 2 månader

Vi vet att många kämpar med höga elräkningar just nu och därför har vi på Öresundskraft skapat en tillfällig möjlighet för våra elkunder att ansöka om delbetalning av sina elfakturor. På den här sidan kan ni hitta mer information och göra er ansökan.

Viktig information för dig som har autogiro och behöver ansöka om avbetalning

För att vi ska hinna stoppa en eventuell dragning från ditt konto är det mycket viktigt att din ansökan kommer in så tidigt som möjligt. Senast den 8 mars måste vi ha din ansökan för fakturan med förfallodatum i mars, alltså den som avser februaris elförbrukning.

Ansök om att dela upp betalningen av företagets elfaktura på 2 månader

Ni kan ansöka om delbetalning på januarifakturan som avser decembers förbrukning på 2 månader oavsett vilket fakturabelopp ni har. Om ansökan godkänns betalar ni minst 60% av fakturabeloppet månad 1 och därefter 40% månad 2.

Ränta faktureras från fakturans förfallodatum enligt räntelagen.

Ni kan ansöka om att delbetala ert totala fakturavärde tillsammans med elfakturan

Har ni flera fakturor för olika tjänster eller energislag hos oss? Alltså, förutom el kanske fjärrvärme och någon smart energitjänst? Då kan det vara bra att veta att ni har möjlighet att delbetala även dessa tillsammans med elfakturan. Ange bara totalbeloppet i ansökningsformuläret nedan.

Krav som måste uppfyllas för att få dela upp betalningen av elfakturan i 2 månader

Ni får inte ha obetalda fakturor
För att bli godkänd ska ni ha betalt era elfakturor i tid 2022. Er kreditvärdighet kan komma att kontrolleras med en kreditupplysning.

Ni måste betala minst 60% av fakturabeloppet
Om ni blir godkända måste ni omgående betala minst 60% av fakturabeloppet. Ni får ingen ny faktura utan använder OCR-numret på fakturan med förfallodatum 13 mars vid båda delbetalningarna.

Så här går ansökan till

  1. Ni skickar in ansökan till oss genom att fylla i formuläret nedan
    En bekräftelse på att vi tagit emot ansökan skickas till den mejladress ni angett, så fort vi tagit emot den. Senast den 13 mars måste vi ha er ansökan för fakturan med förfallodatum den 13 mars, alltså den som avser februari elförbrukning. Är ni autogirokund är sista datum 8 mars.
  • Er faktura pausas automatiskt under hela vår handläggningstid och inga betalningspåminnelser skickas under handläggningstiden.
  • Har ni fått e-postbekräftelsen på att er ansökan är inskickad behöver ni inte göra mer. Vi kommer att kontakta er med besked så snart vi kan.
  1. Ni får besked via e-post
    Vi jobbar för att ni ska få svar på din ansökan så snabbt som möjligt. Beskedet om godkännande eller avslag skickas till er mejl så fort handläggningen är klar.
  2. Vad händer vid avslag?
    Om ni fått ett avslag är det viktigt att ni omgående betalar er originalfaktura. Vi flyttar fram ert förfallodatum så att ni har 1 vecka efter avslag på er att betala den.
  3. Vad händer vid godkännande?
    Vid 2 månaders delbetalning av fakturan med förfallodatum i 13 mars, använder ni betalningsuppgifterna inklusive ocr-numret på denna avi vid inbetalning både månad 1 och månad 2. När ni fått vårt godkännande betalar ni alltså omgående minst 60% av fakturans totalbelopp och därefter resterande 40% den 13 april.

Kom ihåg att ni själva måste hålla reda på när- och hur stor summa ni ska betala. Ni får inga nya fakturor utskickade.

Höga elhandelspriser - läge och prognos

Många drabbas just nu hårt av de höga elpriserna och vi förstår att många känner sig oroliga över utvecklingen. Vi vill hjälpa till på alla sätt vi kan och därför har vi på de här sidorna samlat relevant information kring elprisläget. Sidorna uppateras löpande i takt med utveckling och ny information.

Viktig information kring höga elpriser
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg