Logga in
  • Energiportalen Företag
Logo oresundskraft
  • Språk
  • Lyssna
  •  
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vår organisation
    • Årliga rapporter
    • Utbildning
    • Pressrum
    • Jobba hos oss
  • Avbrottsinfo
  • Sök
  • Kundservice
  • Logga in
    • Energiportalen Företag
  • Privat
    • Produkter och tjänster
    • Blogg
    El
    Elavtal
    Prishistorik
    Framtidspengen
    Elbilsladdning
    Elbilspool
    Energideklaration
    Elnät
    För dig som bor i vårt elnät
    Elnätspriser villa
    Elnätspriser lägenhet
    Nyanslutning
    För installatörer
    Fjärrvärme
    För dig med fjärrvärme
    Skaffa fjärrvärme
    Flyttat in i fjärrvärmehus
    Fjärrvärmepris
    Fjärrvärme Trygg
    Driftkontrollsbesök
    Poolvärme
    Gas
    För dig med gas
    Gaspriser
    Gasnätspriser
    För installatörer
    Solceller
    Skaffa solceller
    Nyanslutning
    Öresundskraftsappen
    Guide: så funkar appen
    Avtalsvillkor
    Fiber
    Grävinstruktioner
    För installatörer
    Elinstallatörer
    Fjärrvärmeinstallatörer
    Gasinstallatörer
  • Företag
    • Produkter och tjänster
    • Blogg
    El
    Elavtal
    Prishistorik
    Framtidspengen
    Elbilsladdning
    Elnät
    Elnätskund
    Elnätspriser
    Nyanslutning
    För installatörer
    Fjärrvärme
    Fjärrvärmekund
    Skaffa fjärrvärme
    Fjärrvärmepriser
    Tillsynsavtal
    Drift- och underhållsavtal
    Gas
    Gaskund
    Gaspriser
    Gasnätspriser
    Serviceavtal
    Skaffa mysgas
    Nyanslutning
    Energitjänster
    Energideklaration
    Energikartläggning
    Abonnemangsoptimering
    Energiuppföljning
    Energidata genom API
    Fjärrkyla
    Fjärrkylakund
    Skaffa fjärrkyla
    Fjärrkylapriser
    Solceller
    Företag
    Lantbruk
    BRF
    Avtalsvillkor
    Upphandling och inköp
    Fiber
    Grävinstruktioner
    För installatörer
    Elinstallatörer
    Fjärrvärmeinstallatörer
    Gasinstallatörer
  • BRF
Privat > Solceller > Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar om solcellsanläggningar och installation

Hittar du inte svaren du söker är du alltid varmt välkommen att kontakta vår Kundservice genom att slå dem en signal på 042-490 32 00 eller skriva i kontaktformuläret.

Här hittar du användbara manualer:

SolarEdge.pdf
iSolarCloud.pdf

Jag ser ingen data i anläggningsappen, den är offline. Vad gör jag? 

Prova först att starta om din anläggning genom att både stänga av brytaren på din växelriktare och brytaren i/vid din elcentral. Vänta 30 sekunder och slå på brytarna igen. Funkar det inte? Ta hjälp av manualen (se nedan) för för att ansluta växelriktaren till ditt nätverk på nytt. 

Manualer:

iSolarCloud.pdf

SolarEdge.pdf

Jag har bytt internetleverantör/router och har nu inte tillgång till iSolarCloud-appen. Vad gör jag? 

Ta hjälp av manualen till din app (se nedan) för att koppla upp dig mot det nya nätverket.

Manualer:

iSolarCloud.pdf

SolarEdge.pdf

Jag har fått mina solceller installerade men väntar på ett mätarbyte från er. När kommer ni? 

På grund av den stora efterfrågan på solcellsanslutningarna är där långa ledtider hos elnät just nu, men ärendena hanteras i turordning - förutsatt att anslutningsprocessen gjorts på rätt sätt (se nedan) kommer du att kontaktas när det är din tur. Om du väntar rekommenderar vi att du kollar med din installatör att de genomfört alla steg.

Anslutningsprocessen i korthet:

1. Innan installationen påbörjas måste din auktoriserade elinstallatör lämna in i en föranmälan. När vi kontrollerat att det är möjligt att koppla upp anläggningen skickas ett installationsmedgivande till din installatör.  

2. När din installatör är färdig med installationen både för tak och elinkoppling lämnar de in en färdiganmälan. 

Läs mer här. 

Jag väntar på att ni ska åtgärda felen på min anläggning, när kommer ni?

Alla akuta fel har åtgärdats och vår entreprenör jobbar på att åtgärda resterande anläggningar i tur och ordning. Just nu har vi inget exakt datum, men du kommer att kontaktas när det är din tur.

Tack för ditt tålamod!

Dongeln på min växelriktare lyser rött och jag ser ingen data iSolarCloud-appen, vad ska jag göra? 

Prova först att starta om din anläggning genom att både stänga av brytaren på din växelriktare och brytaren i/vid din elcentral. Vänta 30 sekunder och slå på brytarna igen. Funkar det inte? Då kan dongeln ha slutat fungera. Ring vår kundtjänst på 042-490 3200 så ser vi till att vår Entreprenör hjälper dig.

Min/mina optimerare har slutat fungera. Vad ska jag göra? 

Slå oss en signal på 042-490 32 00 så lägger vi ett garantiärende till vår Entreprenör för kontroll och utbyte av optimerare. 

Jag har sprickor i min solcellspanel. Vad gör jag? 

Garantin från tillverkaren täcker tyvärr inte panelsprickor men vi hjälper dig gärna att ta fram ett pris för att byta ut den skadade panelen. Slå oss bara en signal på 042-490 32 00. 

Öresundskraft Marknad AB
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Youtube

Privat villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Privat lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg