25 oktober 2017
Lars Nilsson, Energilösningar, Öresundskraft
Drifts- och underhållsavtal handlar om att optimera för kunden. Vi vill inte bara sälja energi i olika former utan är väldigt noga med att också förvalta och säkerställa så att kunden får ut det mesta möjliga av våra produkter. Det kan handla om att minska energikostnader, driftoptimera eller helt enkelt avhjälpa fel. Lars Nilsson, gruppchef för energitjänster på Öresundskraft, svarar på ett par frågor om vad och varför kring drifts- och underhållsavtal.
Jag har många spännande arbetsuppgifter: Vara en bra ledare som skapar en god teamkänsla och som verkar för att gruppen samverkar med andra enheter och avdelningar. Jag ska ge gruppen förutsättningar för att levererar bra kundupplevelser och samtidigt upprätthålla Öresundskrafts ekonomiska mål. En stor del handlar också om att vara bollplank i olika tekniska frågor.
Öresundskraft har olika typer av avtal. Det finns till exempel tillsynsavtal där vi åker ut till fastigheter och gör årliga kontroller av fjärrvärmeanläggningen. Det finns även underhållsavtal till solcellsanläggningen eller fjärrkylacentralen. Vi kontrollerar status, ger en ”light utbildning” på hur det fungerar samt ger förslag på konkreta förbättringar.
Nästa steg i vår avtalsstege är drift- och underhållsavtal där tillsyn också ingår som bas. I ett sånt avtal är kunden uppkopplad till vår drift- och funktionscentral där våra energiingenjörer sitter och analyserar, optimerar och hanterar driftlarm. Här arbetar vi kontinuerligt med kundens anläggning för att säkerställa minimerad energianvändning. Det ingår kontinuerliga möte med kundens representanter med syftet att förbättra driftsekonomin.
Steget över drift- och underhållsavtalet är vårt ”top notch-avtal" Komfort. Komfortavtalet garanterar kunden bra temperatur och inneklimat i sin lägenhet eller lokal. Tillsyns- och driftavtalen ingår som standard i denna avtalsformen.
Vad som passar bäst in beror på kundens anläggning och driftorganisation. Är det en bostadsrättsförening så bedömer jag att alla tre kan vara aktuella. Handlar det om fastighetsägare så skulle jag tro att drift- och underhåll passar bäst. Sen finns det ju fastighetsägare med egen driftavdelning och i så fall är bara delar av drift- och underhållsavtalet aktuellt. Som sagt så handlar det om den specifika kunden och hur just den organisationen ser ut.
En hel del faktiskt. Man kan få ett bättre inneklimat samtidigt som man reducerar driftskostnad och sparar på energi och miljö. Sen skapar det ju naturligtvis tryggt att ha en part som står för kontinuerligt underhåll och förvaltningsarbete.
Oj. En hel del faktiskt. Wihlborgs Fastigheter, Grand Hotell, Brf Sefiren, Hotell Mollberg, Castellum och Backahill är några exempel. Järneken och Ängelholmshus Nr. 7 också.
Tack själv!
{{posts.CurrentItem.Author}}
Hallå där, varmt välkommen till oss!
I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.
Privat villa
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörerFöretag
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörerKontakt
Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Kundservice
042-490 32 00