Om vi människor ska kunna fortsätta att leva på vår planet, måste vi alla hjälpas åt för att bekämpa den akuta klimatkrisen. I mer än 160 år har vi på Öreskundskraft jobbat stenhårt för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld, med start i nordvästra Skåne.
Vår hållbarhetsrapport är beviset på att vi inte bara snackar en massa utan att vi jobbar intensivt för att på innovativa sätt driva på och bidra till en hållbar utveckling. På den här sidan summerar vi viktiga delar ur rapporten och ger dig en inblick i vårt viktiga arbete.
På FN:s toppmöte 2015 antog världens länder 17 globala mål för hållbar utveckling och en rättvis framtid. Mål nummer 17, Genomförande och globalt partnerskap är vår ledstjärna eftersom det sätter fingret på hur vi kommer lyckas begränsa planetens uppvärmning –tillsammans med andra människor!
Vi fattar att det kan vara svårt att ta till sig vad klimatutmaningarna handlar om, hur det påverkar dig och vad din del är i det. Men, ingen kan längre påstå att de inte hört talas om att de finns och att vi måste ta dem på allvar.
Vi ägs av människorna i Helsingborgs stad och vi är ett av Sveriges tio största energibolag. Det sista funderar vi inte särskilt mycket över, vi har helt enkelt blivit så stora eftersom vi alltid tagit ett brett ansvar för att leverera ett hållbart energisystem i vår region. Däremot är vi väldigt stolta över att kunna göra verklig skillnad lokalt för klimatet globalt tack vare vårt hårda innovationsarbete!
Helsingborgs stad har, precis som vi, höga ambitioner när det gäller smart energianvändning och tillsammans jobbar vi för att minska vårt klimatavtryck lokalt. Vårt uppdrag är att se till att tillgången av energi, alltså, el, värme, kyla, gas och stadsnät, matchar behovet från alla våra kunder.
Öresundskraft ska vara en positiv kraft i samhället. Vi utvecklar regionen tillsammans med partners, kunder, medarbetare och föreningsliv. Det handlar om såklart energi och miljöfrågor, men också om att främja social gemenskap och inkluderande aktiviteter.
Vi har skapat en hållbarhetsstrategi för att säkerställa att vi gör rätt saker för att bidra till att Helsingborgs stad når de ambitiösa målen i Klimat- och energiplanen. Här kan du kolla hur vi ligger till kring de olika målen!
De 17 globala målen för hållbar utveckling är viktiga för att vi ska klara klimatmålen och perfekta riktmärken för vårt gemensamma arbete.
När Anders sammanfattar året som gått handlar det om behovet av kraftfulla beslut och kraftfulla åtgärder för att klara av den nödvändiga omställningen – och hur den klimatdrivna utvecklingen betyder nya möjligheter för oss som energibolag.
Vi arbetar tillsammans med våra entreprenörer och leverantörer för att skapa det hållbara samhället. Bara genom samarbete kan vi erbjuda produkter, lösningar och tjänster som är hållbara, säkra, prisvärda och av hög kvalitet. Våra höga krav på arbetsmiljö och hälsa ska såklart gälla även för våra partners. Läs mer om kraven vi ställer på entreprenörer och leverantörer i upphandlingar och avtal.
Vi vill göra det enkelt för alla att bidra till det klimatsmarta samhället. Med vår app får du koll på din energianvändning och du kan jämföra den med andra, liknande hushåll där du får tips på hur du kan energieffektivisera. Du kan också hålla koll på vad dina solceller producerar och styra laddningen av elbilen!
Öresundskraft äger och underhåller elnät i nordvästra Skåne, i Helsingborg, Ängelholm, Bjuv och Åstorp. Våra nätkunder är beroende av att vår infrastruktur fungerar tillförlitligt, dygnet runt. Pålitliga elleveranser är ett måste för det hållbara samhället. Vi ska producera och leverera så mycket närproducerad och förnybar el som möjligt, både för att möta ökande efterfrågan och för att bidra till minskad klimatpåverkan.
Öresundskraft ska vara en positiv kraft i samhället. Vi vill på olika sätt utveckla regionen tillsammans med partners, kunder, medarbetare och föreningsliv. Och det handlar inte bara om energi-och miljöfrågor. Vi vill också främja social gemenskap och inkluderande aktiviteter, särskilt för barn och ungdomar. För dig som vill veta ännu mer
40% av all el som används i Sverige går idag åt till att värma fastigheter. Ett slöseri med el tycker vi om dessa lokala lösningar som exempelvis värmepumpar eller direktverkande elradiatorer. Att använda elen till rätt saker är extra viktigt när allt fler inom industrin och transportsektorn ställer om från fossila bränslen. Därför är fjärrvärme en förutsättning för ett hållbart samhälle. Den ger oss både el och värme – ja, till och med kyla. Och visst känns det extra bra att Öresundskrafts fjärrvärme i Ängelholm och Helsingborg produceras av återvunnen och förnybar energi. Snacka om att använda resurser effektivt!
Under 2021 var vår genomsnittsliga avbrottstid 9 minuter per kund.
Den genomsnittliga avbrottstiden för hela Sverige var 75 minuter.
Pålitliga elleveranser är ett måste för ett hållbart samhälle. Vi tycker att varje sekund våra kunder är utan el är för mycket och därför har vi ett smart system som visar nästan exakt var felet finns så att vi snabbt kan åtgärda det.
Elanvändning och elförsörjning är vår hållbara framtids gordiska knut. Å ena sidan behöver vi massor av fin-el för att vi ska klara omställningen till fossilfritt, å andra sidan råder det kapacitets- och effektbrist. Det innebär komplexa utmaningar som vi på Öresundskraft har bra lösningar på!
Eftersom vi är en aktiv del av stadsplaneringen kan vi proaktivt påverka och planera elsystemet för att stötta regionens tillväxt med den trygga och stabila elförsörjningen som behövs. Dessutom producerar vi egen lokal och hållbar el!
2035 ska 10% av elen som används i vår region komma från lokala solceller. Det är bra, för solel är en grym del av lösningen på våra klimatutmaningar. 1006 st, nej vänta, 1015, nej, 1022, argh! Vi ger upp. Vi kan stolt meddela att över tusen villa- och fastighetsägare i vår region numera ingår i den lokala och otroligt viktiga truppen som banar väg för framtiden!
Inom de närmsta åren ska vi genomföra det superviktiga arbetet med att byta ut ca 100.000 elmätare hos våra kunder. De nya smarta mätarna är genialiska eftersom de kan användas för att skapa hållbara förändringar!
Idag består vår fjärrvärme av över 99% återvunnen och förnybar energi och vi har en bra plan för att snart ha nått 100%! Eftersom vi tar ett helhetsansvar jobbar vi samtidigt hårt för att kunna exkludera koldioxidutsläppet från Filbornaverket med hjälp av den så kallade CCS-tekniken. Du kan bidra aktivt till vårt arbete oavsett om du är privatperson eller företagare.
Under 2021 återvann vi 1482 ton metall. Det är lika mycket som 1/5 Eiffeltornet ungefär. Vive la Hållbarhet! Det är lätt att glömma bort, men energiåtervinning är faktiskt en viktig del av den cirkulära ekonomin. Att minimera förlusterna i varje steg och minimera användandet av ursprungliga resurser är klimatbriljant!
Det fasta materialet som kommer ut i botten på förbränningsugnen, ungefär som askan i en vedkamin, kallas för bottenaska. Vid Filbornaverket består den mest av slagg och metallskrot –som egentligen (i bästa fall) skulle källsorterats och tagits om hand av sin tidigare ägare. Men trots det går materialet inte till spillo utan vi återvinner det.
Slaggruset som blir kvar försöker vi använda på bästa sätt, till exempel som täckmaterial på NSR:s återvinningsanläggning. Vi bevakar också den forskning som pågår kring att använda bottenaskan som försträrkningslager under asfaltytor såsom vägar och parkeringsplatser istället för nytt grus och bergkross.
Vill du läsa mer och ta del av fina diagram och modeller? Klicka här!
Hallå där, varmt välkommen till oss!
I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.
Privat villa
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörerFöretag
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörerKontakt
Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Kundservice
042-490 32 00