18 januari 2021

{{posts.CurrentItem.Title}}

{{posts.CurrentItem.SubTitle}}

Elbilar är ett laddat ämne (torr humor) som debatteras friskt. Miljövänligare och billigare med elbil tycker vissa medan kritiker gormar om att elbilen varken är hållbar eller ens speciellt billig - och miljövänlig, glöm det. Vem har rätt egentligen? Som vanligt är inget svart eller vitt. 

Den internationella organisationen IEA bedömer att trots ett rekordfall i globala utsläpp år 2020, är världen långt ifrån att göra tillräckligt för att utsläppen på riktigt ska vara avgörande för jordens välmående. Det enda som kan bryta utsläppstrenden för gott är snabbare strukturförändringar i vårt sätt att producera och konsumera energi menar de. Elektrifierade privatfordon och framförallt elektriska fordonsflottor anses vara en stor och viktig del i resan mot en hållbarare värld. Samtidigt pekar andra på de rådande missförhållandena och miljöförstöringen i utbrytningen
av grundmetallerna till elbatteriet. Så vilka för- och nackdelar finns egentligen hos elbilar? 

Fördelar med elbilar:  

- Elbilar är klimatvänliga i driften. Själva körningen ger varken upphov till koldioxidutsläpp eller utsläpp av kväveoxider.

- Trots att inköpspriset är relativt högt, dras den totala kostnadsbilden ner av lägre skatter, billigare drivmedel och lägre förmånsvärde. Köper du en elbil får du ett klimatbidrag på upp till 60 000 kronor.

- Elbilar är säkrare. Tester har visat att en bil med förbränningsmotor löper fem gånger större risk att börja brinna. I en bil med förbränningsmotor är bränsletank och bränsleledningar oftast oskyddade, och energiinnehållet i en bensintank är mycket högre än i ett batteri.

- De är effektiva. En elmotor har mycket högre verkningsgrad än en förbränningsmotor. Av den energi som matas in i en förbränningsmotor blir ca 62 procent till värme, 15% förloras i tomgången, och 5% används till att driva motorn framåt. I en elbil används 83% av energin till att driva bilen framåt.

- Det finns el överallt. Elnätet i Sverige är väl utbyggt och det finns el i alla hem, bland alla företag och längs hela landet. Mer och bättre laddinfrastruktur behövs däremot men det är billigare att stärka upp ett befintligt elnät för installation av fler laddstolpar och laddoaser än att bygga upp nya bensinmackar.

- En genomsnittlig elbil i Europa har "kört in" utsläppen från batteritillverkningen på bara två år om den laddas med genomsnittlig europeisk el. Den siffran ökar till tre år i länder med smutsigare
el. Inte ens om elbilen laddas med smutsig ström, och om batterierna byggs på ett smutsigt sätt släpper den ut mer än en genomsnittlig fossilbil, enligt en rapport från ICCT.

Nackdelar med elbilar:

- I elbilsbatterierna finns det kobolt och litium, utvinningen av dessa är tyvärr förknippad med både miljöförstöring och ibland också direkt anskrämliga arbetsförhållanden. I Kongo, där stor del av koboltproduktionen sker, har det rapporterats om barnarbete och slavhandel i vissa gruvor. Utvecklingen går dock framåt och som konsument har du möjligheten att ta bättre och mer hållbara beslut i valet av elbil. 

- Räckvidden hos elbilar är begränsad. Möjligheten för lång räckvidd finns, men den är än så länge dyr. Idag kan elbilarna köra mellan 15-55 mil på en laddning. Men det ryktas om att man utvecklar batterier som har enormt mycket mer potential i räckvidden - hela 200 000 mil faktiskt. 

- Begränsad möjlighet för snabbladdning. I Sverige, och i världen, finns det ett begränsat antal laddstationer vilket kan vara ett problem för personer som behöver köra längre sträckor. Men nya stationer etableras hela tiden i takt med att efterfrågan ökar.

- Priset anses ofta vara en nackdel. Elbilar är fortfarande något dyrare än konventionella bilar. Men det högre inköpspriset kompenseras av flera faktorer. Dels av de avsevärt lägre driftkostnaderna men till viss del också av bonus-malus-systemet, vilket innebär att bilar med mindre utsläpp får
”bonus” medan de som släpper ut mer utsläpp får betala en högre fordonskatt, det vill säga ”malus”.

Sammanfattningsvis kan man väl säga så här att nackdelarna just nu främst handlar om pris för själva bilen, räckvidden och så klart den etiska frågan kring utvinningen av litium och kobolt. Men ja eller nej till elbilar är ändå en nyanserad fråga som man måste tänka och klura på från flera olika håll. Litium och kobolt finns inte bara i elbilbatterierna utan även i alla våra datorer, smartphones och paddor - faktiskt i det allra mesta som kräver ett batteri. Vad det gäller räckvidden så blir batterierna bättre hela tiden och dessutom ÄR elbilar bättre för miljön om man räknar in bilens klimatavtryck under hela livscykeln och inte bara i produktionen. Visst, inköpspriset är ofta dyrare fast å andra sidan är skatten lägre.   

De största bovarna i dramat verkar nog vara litium och kobolt, men det gäller som sagt inte bara för elbilarna utan för det mesta av vår elektronik. Vad som behövs är striktare hållbarhetspolicys och lagkrav på import- och handelsbestämmelser samt ökade investeringar som medför innovation och teknisk utveckling i gruvdriften. I framtiden behöver kanske inte ens batterierna litium eller kobolt för att fungera. Men vägen dit styrs av tillgång och efterfrågan och ett investeringsintresse som göder utveckling, innovation och hållbarhetstänk.

Förhoppningsvis innebär ett ökat intresse för elbilar också ett ökat engagemang och betydligt kraftigare ställningstaganden för hållbarhetsfrågor och mänskliga rättigheter inom elbils- och gruvindustrin. För är det något som elbilsindustrin har gjort (till skillnad från datorer och telefoner), så är det i alla fall att belysa en enormt viktig fråga och ta den från gruvorna upp i ljuset.   

Vad tycker du själv? Elbilar - hiss eller diss?


{{posts.CurrentItem.Author}}