Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Teckna elavtal
    • Solceller
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Teckna elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Teckna elavtal
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Fjärrvärme
      • Skaffa Fjärrvärme Guld
      • CCS på Filbornaverket
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Kontakta våra säljare
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag

Flexibilitetsavtal – Gör en hjälteinsats och hjälp oss kapa effekttoppar

Är du stor och stark? Ja, då måste du vara snäll

Vad är Flexibilitetsavtal?

Nu kan större elnätskunder, alltså företag* och organisationer, få betalt för att avstå eller senarelägga sin elanvändning. Låt oss förklara.

Kan du tänka dig att flytta företagets mer energikrävande processer till en annan tid på dygnet, styra ner ventilationen till halvfart eller möjligtvis starta egen elproduktion under begränsad tid? I så fall kan ditt företag få ekonomisk ersättning. Vi betalar helt enkelt större elnätskunder för att vara flexibla i sin elanvändning. Avtalet kallas för flexibilitetsavtal och är en av de första av sitt slag i Sverige.

Varför är Flexibilitetsavtal viktigt?

Öresundskraft är på jakt efter hjältar, företag och organisationer, som är villiga att hjälpa oss att kapa effekttopparna. Det råder effekt- och kapacitetsbrist i Sverige. Väldigt enkelt betyder det att det inte går att föra över eller producera den mängd eleffekt som behövs på grund av att det är ”fullt” i ledningarna. För att klara energiomställningen måste vi bli flexiblare i vår elanvändning. En del av lösningen är alltså att uppmuntra våra stora elnätskunder att optimera och hushålla med energianvändningen så att vi undviker effekttoppar i elnätet. Flexibilitetsavtalet innebär att alla inte har igång mer energikrävande processer samtidigt. Detta är extremt viktigt om vi ska kunna skapa ett robust elsystem och dessutom bidra till klimatomställningen. Sen är det väl inte heller fy skam att faktiskt få betalt för det.

*Avtalet gäller även tjänsteföretag (aggregatorer)

Flex ping

Intresserad av Öresundskrafts Flexibilitetsavtal?

                                                      

Kontakta Christian Claselius här!

Men jag vill ju veta mer

Inga problem. Kolla in vår ”frågor och svar” och lär dig mer om vårt Flexibilitetsavtal.

Vad innebär ert flexibilitetsavtal?

Det är ett avtal mellan Öresundskraft och ditt företag eller organisation där ni som elnätskund kan få ekonomisk ersättning för att göra frånsteg från er tänkta elanvändning vid effekttoppar i elnätet.

Vi betalar alltså er för att vara flexibla. Det kan till exempel vara om ni kan flytta en energikrävande process till en annan tid på dygnet, styra ner ventilation till halvfart eller att starta egen elproduktion under en begränsad tid.

Hur mycket pengar kan vi tjäna på det?

Ersättningen är tvådelad. Den består av en tillgänglighetsersättning och en aktiverings-ersättning.

  • Tillgänglighetsersättning utgår till kund oavsett om resursen aktiveras eller ej och är olika stor beroende på hur lång ställtid/förberedelsetid som kunden behöver innan den avtalade resursen kan aktiveras. Om vi kan avropa resursen senast kl 11:00 dagen innan den ska aktiveras så erhåller kunden 132 000 SEK/MW/år. Om resursen kan avropas 2 timmar innan den ska aktiveras erhålls 224 000 SEK/MW/år.

  • Aktiveringsersättning utgår när Öresundskraft behöver aktivera er resurs och är satt till maximalt 10 000 SEK/MWh/h.

Vem kan teckna ett flexibilitetsavtal?

Vi vänder oss i första hand till lite större kunder – företag, fastighetsbolag och andra kommersiella kunder. Vårt mål är att ha 10MW i ”flexibilitetskorgen” och vi tecknar endast avtal på lägst 100 kW.

Så om jag tillfälligtvis kan avstå 100 kW eleffekt så är ni intresserade?

Om ni bedömer att ni kan avstå den effekten under alla förutsättningar, till exempel en kall vinterdag, så ja, då är vi absolut intresserade.

Varför gör ni detta, det verkar ju som upp- och nervända världen?

Skåne har en ansträngd effektsituation. Vi räknar inte med att kunna få den extra effekt från överliggande nät som vi önskar – och vi kan inte bygga nya kraftverk hux-flux. Men situationen går att påverka. Om tillräckligt många är flexibla i sitt eluttag så kan vi undvika de värsta topparna och en bristsituation. Det handlar alltså om att få tillgänglig effekt att räcka så långt som möjligt – helt enkelt att vi använder de resurser vi har på ett klokt sätt.

Hur gör jag om mitt företag vill teckna ett sådant avtal?

Kontakta Christian Claselius på Öresundskraft. Christian.Claselius@oresundskraft.se

Hur funkar detta i praktiken, om det blir en effekttopp och Öresundskraft vill jämna ut den?

För närvarande sker aktivering via ett telefonsamtal till den person och/eller avdelning som ni angett. Före slutgiltig avtalssignering valideras både kontaktvägen och själva resursen.

Hur och när får mitt företag betalt – när vi bidragit, per månad eller…?

Utbetalning av tillgänglighetsersättning sker månadsvis i efterskott och fördelas rakt över tillgänglighetsperioden november-mars. Utbetalningen av aktiveringsersättningen sker månadsvis i efterskott, vid eventuell aktivering.

Uppmärksammas mitt företag på något annat sätt för vår insats?

Absolut. Ni bidrar till en viktig hållbarhetsfråga, till bättre resursutnyttjande och att vi slipper bygga nya, dyra kraftverk. Det vill vi berätta om i våra olika kanaler och vi lyfter gärna fram deltagande företag – om de så önskar, förstås.

Jag har fler frågor, vem kan jag tala med?

Kontakta Ulrika Schön, nätmarknadschef på Öresundskraft. Ulrika.schon@oresundskraft.se

Öresundskraft AB
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

El Solceller Fjärrvärme Elbilsladdning Elnät Gas Fiber Energideklaration

Lägenhet

El Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

El Solceller Fjärrvärme Elbilsladdning Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4,
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg