Vad är Flexibilitetsavtal?
Nu kan större elnätskunder, alltså företag* och organisationer, få betalt för att avstå eller senarelägga sin elanvändning. Låt oss förklara.
Kan du tänka dig att flytta företagets mer energikrävande processer till en annan tid på dygnet, styra ner ventilationen till halvfart eller möjligtvis starta egen elproduktion under begränsad tid? I så fall kan ditt företag få ekonomisk ersättning. Vi betalar helt enkelt större elnätskunder för att vara flexibla i sin elanvändning. Avtalet kallas för flexibilitetsavtal och är en av de första av sitt slag i Sverige.
Varför är Flexibilitetsavtal viktigt?
Öresundskraft är på jakt efter hjältar, företag och organisationer, som är villiga att hjälpa oss att kapa effekttopparna. Det råder effekt- och kapacitetsbrist i Sverige. Väldigt enkelt betyder det att det inte går att föra över eller producera den mängd eleffekt som behövs på grund av att det är ”fullt” i ledningarna. För att klara energiomställningen måste vi bli flexiblare i vår elanvändning. En del av lösningen är alltså att uppmuntra våra stora elnätskunder att optimera och hushålla med energianvändningen så att vi undviker effekttoppar i elnätet. Flexibilitetsavtalet innebär att alla inte har igång mer energikrävande processer samtidigt. Detta är extremt viktigt om vi ska kunna skapa ett robust elsystem och dessutom bidra till klimatomställningen. Sen är det väl inte heller fy skam att faktiskt få betalt för det.
*Avtalet gäller även tjänsteföretag (aggregatorer)
Inga problem. Kolla in vår ”frågor och svar” och lär dig mer om vårt Flexibilitetsavtal.
Det är ett avtal mellan Öresundskraft och ditt företag eller organisation där ni som elnätskund kan få ekonomisk ersättning för att göra frånsteg från er tänkta elanvändning vid effekttoppar i elnätet.
Vi betalar alltså er för att vara flexibla. Det kan till exempel vara om ni kan flytta en energikrävande process till en annan tid på dygnet, styra ner ventilation till halvfart eller att starta egen elproduktion under en begränsad tid.
Ersättningen är tvådelad. Den består av en tillgänglighetsersättning och en aktiverings-ersättning.
Vi vänder oss i första hand till lite större kunder – företag, fastighetsbolag och andra kommersiella kunder. Vårt mål är att ha 10MW i ”flexibilitetskorgen” och vi tecknar endast avtal på lägst 100 kW.
Om ni bedömer att ni kan avstå den effekten under alla förutsättningar, till exempel en kall vinterdag, så ja, då är vi absolut intresserade.
Skåne har en ansträngd effektsituation. Vi räknar inte med att kunna få den extra effekt från överliggande nät som vi önskar – och vi kan inte bygga nya kraftverk hux-flux. Men situationen går att påverka. Om tillräckligt många är flexibla i sitt eluttag så kan vi undvika de värsta topparna och en bristsituation. Det handlar alltså om att få tillgänglig effekt att räcka så långt som möjligt – helt enkelt att vi använder de resurser vi har på ett klokt sätt.
Kontakta Christian Claselius på Öresundskraft. Christian.Claselius@oresundskraft.se
För närvarande sker aktivering via ett telefonsamtal till den person och/eller avdelning som ni angett. Före slutgiltig avtalssignering valideras både kontaktvägen och själva resursen.
Utbetalning av tillgänglighetsersättning sker månadsvis i efterskott och fördelas rakt över tillgänglighetsperioden november-mars. Utbetalningen av aktiveringsersättningen sker månadsvis i efterskott, vid eventuell aktivering.
Absolut. Ni bidrar till en viktig hållbarhetsfråga, till bättre resursutnyttjande och att vi slipper bygga nya, dyra kraftverk. Det vill vi berätta om i våra olika kanaler och vi lyfter gärna fram deltagande företag – om de så önskar, förstås.
Kontakta Ulrika Schön, nätmarknadschef på Öresundskraft. Ulrika.schon@oresundskraft.se
Hallå där, varmt välkommen till oss!
I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.
Kontakt
Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4,
252 25 Helsingborg
Kundservice
042-490 32 00