Hoppa till huvudinnehållet
Meny
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • {{iteml1.Text}}{{iteml1.Text}}
    {{iteml2.Text}} {{iteml2.Text}}
    {{iteml3.Text}} {{iteml3.Text}}
    {{iteml4.Text}}
    {{itemlr3.Text}} {{itemlr3.Text}}
    {{iteml4.Text}}
  • {{iteml1.Text}}{{iteml1.Text}}
    {{iteml2.Text}} {{iteml2.Text}}
    {{iteml3.Text}} {{iteml3.Text}}
    {{iteml4.Text}}
  • {{ settings.customerServiceText }}
  • {{ settings.languageText }}
    {{item.text}}
  • {{ settings.listenText }}
  • {{ settings.searchText }}
  • {{ settings.blogText }}
  • {{ settings.outageText }}
Logo oresundskraft
  • Språk
  • Lyssna
  •  
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • CCS-resan
    • Vår organisation
    • Årliga rapporter
    • Utbildning för barn och unga
    • Pressrum
    • Jobba hos oss
  • Kundservice
    • Kundservice
    • Kontakta oss
    • Anmäl flytt
    • Fakturafrågor
  • Avbrottsinfo
  • Sök
  • Logga in
    • Energiportalen Företag
  • Privat
    • Produkter och tjänster
    • Blogg
    El
    Teckna elavtal
    Timpris
    Rörligt Månadspris
    Framtidspengen
    Prishistorik
    Elbilspool
    Energideklaration
    Sälj din överskottsel
    Fjärrvärme
    För dig med fjärrvärme
    Flyttat in i fjärrvärmehus
    Skaffa fjärrvärme
    Fjärrvärmecentral - hyr eller köp
    Fjärrvärmepriser
    Fjärrvärme Trygg
    Driftkontrollsbesök
    Poolvärme
    Gas
    För dig med gas
    Gaspriser
    Gasnätspriser
    För installatörer
    Ditt energismarta hem
    Kom igång!
    Bli energismart
    Smarta tjänster
    Ladda Smart
    Värm Smart
    Realtidsvisualisering
    Solceller
    Skaffa solceller
    Ansluta solceller
    Batteri
    Skaffa batteri till ditt hus
    Ansluta batteri
    Elnät
    För dig som bor i vårt elnät
    Anslutning till elnätet
    Elnätsavgifter för dig i villa
    Elnätsavgifter för dig i lägenhet
    Avbrottsinformation
    För installatörer
    Energismart med Öresundskraft
    Vi bygger en ny app till dig
    Elbilsladdning
    Ladda bilen på stan
    Konsumenträtt
    Avtalsvillkor
    Fiber
    Grävinstruktioner
    För installatörer
    Elinstallatörer
    Fjärrvärmeinstallatörer
    Gasinstallatörer
  • Företag
    • Produkter och tjänster
    • Blogg
    El
    Elavtal
    Prishistorik
    Sälj din överskottsel
    Elnät
    Elnätskund
    Elnätsavgifter
    Anslutning till elnätet
    För installatörer
    Energitjänster
    Energideklaration
    Energikartläggning
    Energistrategi
    Abonnemangsoptimering
    Energiuppföljning M-bus
    Energidata genom API
    Solceller
    Skaffa solceller
    PPA
    Batteri
    Skaffa batteri
    Batteri Flex: bli flexleverantör
    Elbilsladdning
    Skaffa elbilsladdning
    Ladda bilen på stan
    Fjärrvärme
    Fjärrvärmekund
    Skaffa fjärrvärme
    Fjärrvärmecentral - hyr eller köp
    Fjärrvärmepriser
    Serviceavtal
    Grönt vatten
    Sekundärnät
    Fjärrkyla
    Fjärrkylakund
    Skaffa fjärrkyla
    Fjärrkylapriser
    Gas
    Gaskund
    Gaspriser
    Gasnätspriser
    Serviceavtal
    Skaffa mysgas
    Nyanslutning
    CCS
    Klimatkompensera
    Konsumenträtt
    Miljövärden
    Avtalsvillkor
    Upphandling och inköp
    Fiber
    Grävinstruktioner
    För installatörer
    Elinstallatörer
    Fjärrvärmeinstallatörer
    Gasinstallatörer
  • BRF
  • Lantbruk
{{blogCategory}}

26 mars 2018

{{posts.CurrentItem.Title}}

{{posts.CurrentItem.SubTitle}}

Adnasn Krso, Öresundskraft Adnan Krso, Digital ledare, Öresundskraft 

Branschens digitala utmaning  

Smarta nät, distribuerad energi och ett ökat antal prosumenter i kombination med decentralisering, nya kundkrav och allt högre antal uppkopplade prylar ställer krav på nya förmågor, roller, processer, infrastruktur (både traditionell och IT-mässig), snabbare erbjudandeutveckling och så vidare. Datamängden ökar i takt med utveckling av nya erbjudanden och tjänster från energibolagen själva, men också från distruptiva snabba utmanare som skär rakt igenom kundgränssnittet. Slaget om kunderna förflyttas till onlinekanaler där vi ser allt fler lösningar samtidigt som nya regulativa regler försöker skydda konsumenten och uppmanar till förnyelse av infrastruktur och hållbar energiförbrukning.  

För att lyckas tror jag att framtidens energibolag kommer att behöva bygga upp och verka i ett digitalt ekosystem som både behöver lösa den digitala transformationen av organisationen men också skapa möjligheter för en digital framtida affär. Allt detta samtidigt som den ”gamla” verksamheten löper på i allt snabbare takt.  

Det digitala ekosystemet – ett pussel fullt av utmaningar och möjligheter  

Som digital ledare på Öresundskraft försöker jag tillsammans med kollegor besvara just denna fråga: Vad är hemligheten till att bygga upp ett digitalt energibolag bortom tekniken och dess möjligheter?  

Ofta tänker man på IT och teknik men det är bara en del av ekosystemet. Lika stor del handlar om ny positionering, värdeidentifiering, affärsregler i stort och smått, nya ansvar, kompetenser och befogenheter bortom de traditionella. Förändringsbenägenhet blir extremt viktigt precis som samarbete och samverkan, ”strukturerad” innovation, traditionell och/eller agil projektledning, marknads- och säljorienterad kulturförflyttning mm.  

Digitaliseringen handlar mer om människor, processer och förmågan att lära sig snabbt samt hur vi ser på information/data och dess tillgänglighet, än vad den handlar om nya tekniska lösningar.  

Jag är övertygad om att det är långsiktiga förändringar som ger affärsvärde, men det är viktigt att kunna leverera i den lilla bilden också, snabbt och innovativt. Företag måste i större utsträckning kunna navigera i en digital värld med data och information som grundbult till nya tjänster, erbjudanden och nätverksmöjligheter.  

Möjligheterna finns alltså över hela värdekedjan från produktion, distribution och intern effektivisering till kundmötet och nya erbjudandeformer.  Utmaningen är att det innebär en total transformation av ”hela” bolagets nuvarande uppbyggnad. Utan en helhetsbild över skosystemet riskerar man att drunkna i fler och nya initiativ eller att arbeta icke-effektivt. Likaså handlar det om effektivt ledarskap som innefattar ett holistiskt angreppssätt i kombination med snabbt agerande och kortare beslutsvägar. Nya lösningar och erbjudandeformer måste skapa värde för kunden idag och exponentiellt kunna växa imorgon.  

Framtiden är spännande och full av möjligheter för de som vågar tänka lite bredare och framför allt exponentiellt - agera idag men ha en vision för imorgon.  

Adnan Krso
Digital ledare, Öresundskraft  

{{posts.CurrentItem.Author}}

Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Visselblåsare

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Youtube

Privat villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Privat lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg