Hoppa till huvudinnehållet
Meny
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • {{iteml1.Text}}{{iteml1.Text}}
    {{iteml2.Text}} {{iteml2.Text}}
    {{iteml3.Text}} {{iteml3.Text}}
    {{iteml4.Text}}
    {{itemlr3.Text}} {{itemlr3.Text}}
    {{iteml4.Text}}
  • {{iteml1.Text}}{{iteml1.Text}}
    {{iteml2.Text}} {{iteml2.Text}}
    {{iteml3.Text}} {{iteml3.Text}}
    {{iteml4.Text}}
  • {{ settings.customerServiceText }}
  • {{ settings.languageText }}
    {{item.text}}
  • {{ settings.listenText }}
  • {{ settings.searchText }}
  • {{ settings.blogText }}
  • {{ settings.outageText }}
Logo oresundskraft
  • Språk
  • Lyssna
  •  
  • Om oss
    • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • CCS-resan
    • Vår organisation
    • Årliga rapporter
    • Utbildning för barn och unga
    • Pressrum
    • Jobba hos oss
  • Kundservice
    • Kundservice
    • Kontakta oss
    • Anmäl flytt
    • Fakturafrågor
  • Avbrottsinfo
  • Logga in
    • Energiportalen Företag
  • Privat
    • Produkter och tjänster
    • Blogg
    El
    Teckna elavtal
    Kvartspris
    Rörligt Månadspris
    Säkrat
    Prishistorik
    Energideklaration
    Sälj din överskottsel
    Fjärrvärme
    För dig med fjärrvärme
    Flyttat in i fjärrvärmehus
    Skaffa fjärrvärme
    Fjärrvärmecentral - hyr eller köp
    Fjärrvärmepriser
    Fjärrvärme Trygg
    Driftkontrollsbesök
    Poolvärme
    CCS
    Så funkar det
    Frågor och svar
    Ditt energismarta hem
    Kom igång!
    Bli energismart
    Smarta tjänster
    Ladda Smart
    Värm Smart
    Realtidsmätare
    Solceller och batteri
    Skaffa solceller
    Skaffa batteri
    Ansluta solceller eller batteri
    Elbilsladdning
    Ladda Smart
    Ladda bilen på stan
    Gas
    För dig med gas
    Gaspriser
    Gasnätspriser
    För installatörer
    Elnät
    För dig som bor i vårt elnät
    Anslutning till elnätet
    Elnätsavgifter för dig i villa
    Elnätsavgifter för dig i lägenhet
    Avbrottsinformation
    För installatörer
    Appen
    Ladda ner
    Vad är på gång?
    Frågor och svar
    Konsumenträtt
    Avtalsvillkor
    Fiber
    Grävinstruktioner
    För installatörer
    Elinstallatörer
    Fjärrvärmeinstallatörer
    Gasinstallatörer
  • Företag
    • Produkter och tjänster
    • Blogg
    El
    Elavtal
    Prishistorik
    Sälj din överskottsel
    Elnät
    Elnätskund
    Elnätsavgifter
    Anslutning till elnätet
    För installatörer
    Energitjänster
    Energideklaration
    Energikartläggning
    Energistrategi
    Abonnemangsoptimering
    Energiuppföljning M-bus
    Energidata genom API
    Solceller och batteri
    Solceller
    PPA
    Batteri
    Batteri Flex: Bli flexleverantör
    Elbilsladdning
    Skaffa elbilsladdning
    Ladda bilen på stan
    Fjärrvärme
    Fjärrvärmekund
    Skaffa fjärrvärme
    Fjärrvärmecentral - hyr eller köp
    Fjärrvärmepriser
    Serviceavtal
    Grönt vatten
    Sekundärnät
    Fjärrkyla
    Fjärrkylakund
    Skaffa fjärrkyla
    Fjärrkylapriser
    Gas
    Gaskund
    Gaspriser
    Gasnätspriser
    Serviceavtal
    Skaffa mysgas
    Nyanslutning
    CCS
    Köp negativa utsläpp
    Konsumenträtt
    Miljövärden
    Avtalsvillkor
    Upphandling och inköp
    Fiber
    Grävinstruktioner
    För installatörer
    Elinstallatörer
    Fjärrvärmeinstallatörer
    Gasinstallatörer
  • BRF
  • Lantbruk
{{blogCategory}}

25 oktober 2017

{{posts.CurrentItem.Title}}

{{posts.CurrentItem.SubTitle}}

Lars Nilsson, Öresundskraft Lars Nilsson, Energilösningar, Öresundskraft

Drifts- och underhållsavtal handlar om att optimera för kunden. Vi vill inte bara sälja energi i olika former utan är väldigt noga med att också förvalta och säkerställa så att kunden får ut det mesta möjliga av våra produkter.  Det kan handla om att minska energikostnader, driftoptimera eller helt enkelt avhjälpa fel. Lars Nilsson, gruppchef för energitjänster på Öresundskraft, svarar på ett par frågor om vad och varför kring drifts- och underhållsavtal.   

Gruppchef för energitjänster. Vad gör man i en sån roll?

Jag har många spännande arbetsuppgifter: Vara en bra ledare som skapar en god teamkänsla och som verkar för att gruppen samverkar med andra enheter och avdelningar. Jag ska ge gruppen förutsättningar för att levererar bra kundupplevelser och samtidigt upprätthålla Öresundskrafts ekonomiska mål. En stor del handlar också om att vara bollplank i olika tekniska frågor. 

Du jobbar bland annat med våra drifts- och underhållsavtal. Förklara.

Öresundskraft har olika typer av avtal. Det finns till exempel tillsynsavtal där vi åker ut till fastigheter och gör årliga kontroller av fjärrvärmeanläggningen. Det finns även underhållsavtal till solcellsanläggningen eller fjärrkylacentralen. Vi kontrollerar status, ger en ”light utbildning” på hur det fungerar samt ger förslag på konkreta förbättringar. 

Nästa steg i vår avtalsstege är drift- och underhållsavtal där tillsyn också ingår som bas. I ett sånt avtal är kunden uppkopplad till vår drift- och funktionscentral där våra energiingenjörer sitter och analyserar, optimerar och hanterar driftlarm. Här arbetar vi kontinuerligt med kundens anläggning för att säkerställa minimerad energianvändning. Det ingår kontinuerliga möte med kundens representanter med syftet att förbättra driftsekonomin. 

Steget över  drift- och underhållsavtalet är vårt ”top notch-avtal" Komfort. Komfortavtalet garanterar kunden bra temperatur och inneklimat i sin lägenhet eller lokal. Tillsyns- och driftavtalen ingår som standard i denna avtalsformen.

Vilka olika typer av drifts- och underhållsavtal är bäst lämpade för företag? Har du några exempel?

Vad som passar bäst in beror på kundens anläggning och driftorganisation. Är det en bostadsrättsförening så bedömer jag att alla tre kan vara aktuella. Handlar det om fastighetsägare så skulle jag tro att drift- och underhåll passar bäst. Sen finns det ju fastighetsägare med egen driftavdelning och i så fall är bara delar av drift- och underhållsavtalet aktuellt. Som sagt så handlar det om den specifika kunden och hur just den organisationen ser ut. 

Vad är fördelarna med olika typer av drifts- och underhållsavtal? 

En hel del faktiskt. Man kan få ett bättre inneklimat samtidigt som man reducerar driftskostnad och sparar på energi och miljö. Sen skapar det ju naturligtvis tryggt att ha en part som står för kontinuerligt underhåll och förvaltningsarbete.  

Vilka kunder jobbar Öresundskraft med i dagsläget? 

Oj. En hel del faktiskt. Wihlborgs Fastigheter, Grand Hotell, Brf Sefiren, Hotell Mollberg, Castellum och Backahill är några exempel. Järneken och Ängelholmshus Nr. 7 också.  

Tack så hemskt mycket Lars.

Tack själv!    

drift- och underhållsavtal

 

 

{{posts.CurrentItem.Author}}

Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Visselblåsare

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Youtube

Privat villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Privat lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg