Vanliga fakturafrågor
Kan jag själv se om min faktura är betald?
Jajamen! Logga in på mina sidor där kan du se om din faktura är betald genom att välja fakturaöversikt. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan inbetalningen är oss tillhanda.
Kan jag få en beskrivning av fakturan?
Vi har anpassat fakturan så att den är överskådlig och tydligt visar vilka tjänster du har och betalar för hos oss. Vi går igenom fakturan sida för sida och förklarar vad de olika posterna och siffrorna betyder.
Jag upplever att min faktura är ovanligt hög, varför?
Det första du kan titta på är din användning för att jämföra den med tidigare månader. Logga in på mina sidor för att se din användning. Har du gjort något annorlunda som kan påverka användningen?
Kyligare och kallare väder innebär inte bara raggsockar och långkalsonger, utan också högre fakturor. Väder, vind och efterfrågan påverkar nämligen priset på din uppvärmningsform under vintersäsongen. Hur då?
Extra avgifter kan också tillkomma vid till exempel försenad inbetalning eller inflyttningsavgift om du precis flyttat in i din bostad. Dessa specificeras på fakturan i sådana fall.
Det kan också hända att vi inte fått in din mätarställning i tid eller i unika fall att mätaren inte lämnat några avläsningar alls. I dessa fall så beräknar vi din användning som då kan bli högre eller lägre än normalt. Under mätarställningar på din faktura ser du om mätarställningen är avläst eller beräknad.
När kommer min faktura?
Fakturan kommer till dig en gång i månaden om du inte aktivt valt faktura varannan månad. Den bör vara dig tillhanda runt den 15:e i månaden och förfallodag infaller tidigast 15 dagar efter fakturadatum, den sista vardagen i månaden (med reservation för helgdagar).