Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Miljövärden
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag
En person som skriver i ett block
En person som skriver i ett block

Vanliga fakturafrågor

Kan jag själv se om min faktura är betald?

Jajamen! Logga in på mina sidor där kan du se om din faktura är betald genom att välja fakturaöversikt. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan inbetalningen är oss tillhanda.

Kan jag få en beskrivning av fakturan?

Vi har anpassat fakturan så att den är överskådlig och tydligt visar vilka tjänster du har och betalar för hos oss. Vi går igenom fakturan sida för sida och förklarar vad de olika posterna och siffrorna betyder.

Ladda ner fakturaförklaring

Jag upplever att min faktura är ovanligt hög, varför?

Det första du kan titta på är din förbrukning för att jämföra den med tidigare månader. Logga in på mina sidor för att se din förbrukning. Har du gjort något annorlunda som kan påverka förbrukningen?

Kyligare och kallare väder innebär inte bara raggsockar och långkalsonger, utan också högre fakturor. Väder, vind och efterfrågan påverkar nämligen priset på din uppvärmningsform under vintersäsongen. Hur då?  

Extra avgifter kan också tillkomma vid till exempel försenad inbetalning eller inflyttningsavgift om du precis flyttat in i din bostad. Dessa specificeras på fakturan i sådana fall.

Det kan också hända att vi inte fått in din mätarställning i tid eller i unika fall att mätaren inte lämnat några avläsningar alls. I dessa fall så beräknar vi din förbrukning som då kan bli högre eller lägre än normalt. Under mätarställningar på din faktura ser du om mätarställningen är avläst eller beräknad.

När kommer min faktura?

Fakturan kommer till dig en gång i månaden om du inte aktivt valt faktura varannan månad. Den bör vara dig tillhanda runt den 15:e i månaden och förfallodag infaller tidigast 15 dagar efter fakturadatum, den sista vardagen i månaden (med reservation för helgdagar).

Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg