30 juli 2025
I takt med att antalet laddbara fordon ökar är det fler och fler som behöver veta hur man laddar säkert och även känna till vilka risker som kan uppstå vid laddning och med batterier i allmänhet. Här samlar vi de viktigaste råden plus några länkar till ytterligare information.
Under 2024 ökade antalet laddhybrider i Sverige med 12 procent och antalet elbilar med 23 procent. Totalt fanns det drygt 690 000 laddbara fordon i trafik den sista december 2024 och av personbilarna var då var tionde laddbar. Dessutom ökade antalet laddstationer förra året med över 40 procent (Powercircle – Elbilsåret 2024).
Det innebär att en stor grupp människor behöver känna till hur man laddar säkert. En av källorna för att lära sig mer om detta är en vägledning om säker laddning, installation och användning av elfordon som MSB, Boverket och Elsäkerhetsverket har tagit fram på uppdrag av regeringen och som publicerades i juni 2025.
Vägledningen är en grundlig genomgång som riktar sig brett till allt från kommuner och regioner till installationsföretag och allmänheten. Här har vi samlat några punkter som berör dig som ägare av ett laddbart fordon.
Den främsta risken med laddning och batterier är brand. Litiumjonbatterier, som är den vanligaste typen i elfordon, kan börja brinna både under laddning och under användning eller förvaring.
Enligt MSB brinner elfordon inte oftare än fordon med förbränningsmotor, utan bränderna är tvärtom mindre vanliga. Men de beter sig lite annorlunda.
En källa till brand i batterier är så kallad termisk rusning vilket innebär att temperaturen i batterier ökar snabbt på ett oknontrollerat sätt. Det kan bland annat bero på mekanisk skada, hög temperatur, yttre brand, eller på inre eller yttre kortslutning.
Det kan också komma så kallade jetflammor ur hål i batteriet, och batterier som en gång brunnit kan återantändas.
Vid alla sådana situationer finns det explosionsrisk och hälsorisk på grund av gaser som frigörs. Vid brand ska man därför avlägsna sig från fordonet. Om det står inomhus ska man stänga dörren och lämna byggnaden.
Brand i batterier kan kräva särskilda metoder för släckning och behöver normalt hanteras av räddningstjänsten.
Det finns naturligtvis även elrisker med batterier eftersom spänningen är flera hundra volt. Vid olycka eller brand ska batteriet kopplas ifrån automatiskt, men bortkopplingen kan misslyckas och man ska därför alltid betrakta elfordonets kretsar som spänningssatta.
När det gäller laddning och elcyklar och andra mindre fordon finns det inga särskilda föreskrifter, men även sådana batterier kan medföra brandrisk, inte minst eftersom laddutrustningen ofta är enklare med mindre övervakning. Bäst är därför att ladda och förvara sådana batterier på annan plats än i bostaden, helst på hårt underlag, och att titta till dem med jämna mellanrum under laddning.
Flera myndigheter kan svara på frågor om eldrivna fordon:
MSB – om risker gällande litiumjonbatterier, statistik och sammanställningar från räddningstjänsternas rapporter,
Boverket – om krav på brandskydd vid uppförande och ändring av byggnader, frågor om bygglov samt krav på laddinfrastruktur,
Elsäkerhetsverket – om elsäkerhet samt planering och installation av laddinfrastruktur,
Energimyndigheten – om utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige.
När du nu laddar säkert kan det vara värt att även ladda smart och styra laddningen till de tider då elen är billigast. Det kan du göra med tjänsten Ladda Smart som är kostnadsfri för elhandelskunder hos Öresundskraft.
På det sättet spar du pengar samtidigt som du hjälper till att avlasta elnätet. Du kan läsa mer om Ladda Smart här.
{{posts.CurrentItem.Author}}