Behöver du lite hjälp på traven att komma igång? Inga problem, vi guidar dig genom installationen av din mätare direkt via appen!
Behöver du lite hjälp på traven att komma igång? Inga problem, vi guidar dig genom installationen av din mätare direkt via appen!
Tips! Om du har mer än en anläggning är det viktigt att du i appen är på den anläggning som du försöker ansluta din realtidsmätare till. Vilken anläggning du är på ser du längst uppe i appen där adressen står. Har du flera anläggningar kan du byta adress/anläggning med hjälp av pilarna.
Hitta P1-porten på din elmätare (sitter ofta bakom ett litet gummilock) och koppla in realtidsmätaren. När den lyser blått vet du att den har kontakt. Klicka Fortsätt i appen.
Mätaren har en magnet – praktiskt för att fästa den direkt på elmätaren.
Det gör du genom att dra reglaget till höger (i appen) och klicka på fortsätt. Om din P1-port redan är aktiverad kommer du hoppa över detta steg.
Bor du utanför Öresundskrafts nätområde? Då behöver du aktivera din P1-port via ditt elnätsbolag.
Appen behöver tillgång till realtidsmätarens plats för att fungera som den ska. Tillåt platsdelning och klicka Fortsätt.
På baksidan av realtidsmätaren sitter en QR-kod som du ska skanna. Det gör du genom att klicka på Öppna kameran och helt enkelt skanna koden.
Det gör du genom välja ditt nätverk på 2,4 GHz och sedan fylla i ditt lösenord. Under tiden den försöker ansluta blinkar ett rött ljus och när den hittat uppkoppling och skickar data lyser ett grönt ljus.
Om du inte lyckas ansluta din realtidsmätare till ditt WiFi behöver du:
1. Prova igen. Ibland kan det krävas flera försök för att lyckas ansluta.
2. Välj ditt Wifi på 2,4 GHz
Oftast gör routern detta automatiskt men ibland behöver du göra valet manuellt. Du synliggör din 2,4 GHz uppkoppling i dina routerinställningar och sen skriver du manuellt in nätverk och lösenord i appen.
Det kan ta någon minut innan din data syns i appen men håll ut, snart har du full koll på elen direkt i appen!
Först efter att din realtidsmätare är ansluten kan du aktivera lastbalansering. Det gör du genom att:
Gå till Styrning i appen och klicka på plustecknet
Välj Laddbox och följ instruktionerna för att lägga till den
När laddboxen är tillagd – klicka på den under Styrning
Aktivera Lastbalansering genom att dra reglaget åt höger
Du kan när som helst inaktivera lastbalanseringen genom att dra reglaget till vänster.
Det kan bero på lite olika saker! Börja med att kontrollera att:
Det kan också vara så att du behöver göra om din anslutning, det gör du genom att:
1. Kontrollera att du har den senaste versionen av appen "Energismart med Öresundskraft". Om du inte har det, uppdatera appen.
2. Gå in i vyn styrning, ligger din realtidsmätare kvar här behöver du radera den (det görs med ”soptunnan” uppe till höger).
3. Se till att din realtidsmätare är inkopplad till din P1/HAN-port och kör en hårdvaru-reset. Det gör du genom att hålla inne knappen (med hjälp av ett gem) som du hittar i ett litet hål på baksidan av realtidsmätaren.
4. Nu kan du påbörja en ny anslutning av din realtidsmätare (Dvs under menyn ”styrning” väljer du ”+”, realtidsmätare och följ instruktionerna).
Funkar det fortfarande inte?
Om du kan checka av alla punkter och du ändå inte lyckas ansluta din realtidsmätare är du välkommen att kontakta vår kundservice.
När du lyckats ansluta din realtidsmätare kan det ta en liten stund innan din elanvändning visas i appen. Bara vänta några minuter så borde din elanvädning synas inom kort! Om inte, är du välkommen att kontakta vår kundservice så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.
Realtidsmätaren visar din totala elanvändning i hemmet och kan inte direkt peka ut enskilda apparater. Men ett enkelt knep för att få en bättre uppfattning om vad som drar vad är att:
Du får helt enkelt vara en energidetektiv där små justeringar kan göra stor skillnad!
Det beror på att vissa prylar i hemmet alltid är igång, så kallade baslaster.
Baslast är den el som alltid används i hemmet – oavsett tid på dygnet. Det handlar om apparater så som kyl och frys eller din wifi-router som alltid håller dig uppkopplad. Den här anvädningen är jämn och förutsägbar.
Toppar i elanvändningen däremot uppstår när flera saker används samtidigt, ofta under korta perioder. Det kan vara på morgonen när kaffebryggaren, brödrosten och hårfönen går på samtidigt – eller på kvällen när teven och tvättmaskinen körs samtidigt som du lagar middag.
I appen kan du se skillnaden - baslasterna är stabil medan topparna sticker ut som tydliga hopp i kurvan!
Genom att följa din elanvändning i realtid får du en bättre förståelse för var och när du använder mest energi.
Identifiera energitjuvar: Appen gör det lätt att se vilka apparater som drar mest el. Genom att justera eller bryta vanor med dessa apparater kan du minska din användning.
Tänk på när du använder el: Titta på topparna i din elanvändning och fundera på om du kan fördela din användning över andra tider, när elpriset är lägre.
Ställ in smarta scheman: För vissa apparater, som tvättmaskinen eller torktumlaren, kan du programmera dem att köra på tider när elen är billigare och användningen är mer hållbar.
Följ mönster över tid: Genom att hela tiden följa din elanvändning kan du identifiera långsiktiga trender och göra smarta förändringar, som att byta till mer energieffektiva apparater eller justera dina vanor.
Att använda informationen från din realtidsmätare handlar om att vara nyfiken på din egen elanvändning och vilja göra små justeringar för att skapa en mer hållbar och kostnadseffektiv elanvändning!
Du aktiverar lastbalansering via tjänsten Ladda Smart, som du hittar under Styrningar i appen.
För att det ska funka behöver du ha både realtidsmätaren installerad och din laddbox tillagd i Ladda Smart.
Har du redan lagt till laddboxen? Då behöver du först ta bort den – och sen lägga till den på nytt. Då dyker möjligheten att aktivera lastbalansering upp!
Nej, du kan bara koppla en laddbox åt gången till vår lastbalansering.
För att lastbalanseringen ska fungera behöver du också ha en laddbox som är kompatibel med vår lösning. Det gäller just nu dessa modeller:
Zaptec: Go, Go 2, Pro
Easee: Charge, Charge Lite, Home, One
Charge Amps: Aura, Dawn, Halo, Luna
När det blir för lite ström tillgängligt, mindre än 6 ampere på någon av faserna, tar laddningen en paus. Den startar inte om förrän alla tre faser har tillräckligt med ström igen, minst 6 ampere och det har gått minst 20 minuter. Då rullar laddningen på som vanligt igen!
Så snart det finns tillräckligt med kapacitet i huset – men tidigast fem minuter efter att laddningen har sänkts. Då ser vår lastbalansering till att öka effekten igen, helt automatiskt.
Det händer när huset redan använder nästan all tillgänglig el – och det bara finns 2 ampere eller mindre kvar innan huvudsäkringen når sin gräns. Då sänker lastbalanseringen laddströmmen för att skydda elsystemet och undvika att något slås ut.
Om du har aktiverat lastbalansering i vår app kommer den ta över styrningen – och starta laddningen igen, även om du stoppat den i laddboxens app.
Det går alltså inte att styra laddningen från två appar samtidigt. Du behöver välja om du vill styra via vår eller laddboxtillverkarens app.
Vi finns här för att svara på dina frågor, bara fyll i vårt kontaktformulär så hörs vi av oss så snart vi kan!