Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Miljövärden
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag

Fjärrvärme Trygg – en tilläggstjänst för dig som alltid vill ha det varmt och skönt hemma.

Även om fjärrvärme är en väldigt tryggt och leveranssäkert sätt att värma upp sitt hus på kan det vara skönt att veta att du får prioriterad hjälp till rabatterade priser om något skulle hända din fjärrvärmeanläggning, eller hur? För 49 kr/månad kan du unna dig både värmegaranti och självriskreducering!

Teckna här

Hälften av alla svenska villaägare har inte fel, fjärrvärme är ett tryggt, prisvärt och klimatbriljant sätt att värma upp hus på! Med fjärrvärme värmer du dig med värdefull energi som annars bara skulle gå till spillo och du gör en superviktig insats för klimatet genom att avlasta elsystemet så att vi kan använda elen till viktigare saker – som att ställa om till ett fossilfritt samhälle till exempel. I en tid av ovanligt höga elpriser sparar fjärrvärmen dig dessutom en hel del pengar och det tycker vi är riktigt bra!

Skaffa Fjärrvärme Trygg och få prioriterad hjälp med din fjärrvärmeanläggning när du behöver det

Som en del av vår utökade satsning på förebyggande underhåll av fjärrvärmenätet kommer vi från och med januari 2022 att genomföra Driftkontrollbesök av alla våra fjärrvärmekunders fjärrvärmeanläggningar vart tredje år.

Om något skulle hända med din fjärrvärmeanläggning mellan Driftkontrollbesöken får du som har Fjärrvärme Trygg prioriterad kostnadsfri felavhjälpning under dagtid samt rabatt på eventuella reservdelar som din fjärrvärme-anläggning kan behöva. Du får också självriskreducering upp till 2000 kr.

Om vi inte kan laga din fjärrvärmeanläggning direkt hjälper vi till att värma upp ditt hus med alternativa värmekällor tills felet är avhjälpt. Om felet innebär att vi behöver byta ut din fjärrvärmeanläggning kan vi oftast ha en ny installerad inom 2–3 arbetsdagar.

Fakta: Det här får du med Fjärrvärme Trygg

Innebär att du får:

  • Hjälp vid akuta fel – kostnadsfri felavhjälpning under ordinarie arbetstid. Övrig tid (16-20 vardagar, 8-12 helger) halva priset på gällande timprislista.
  • Förbrukningsmaterial, som exempelvis packningar, ingår vid felavhjälpning.
  • 20% rabatt på reservdelar/material.
  • Prioriterad hjälp vid akuta fel.
  • Fri telefonsupport/konsultation under ordinarie arbetstid.
  • Självriskreducering upp till 2000 kr per/ år.
  • Värmegaranti (vid tillfälliga avbrott* hjälper vi dig att hålla huset varmt med alternativa värmekällor.
  • Skulle växlaren behöva bytas ut prioriterar vi ditt växlarbyte, normalt sett kan vi installera en ny inom 2-3 arbetsdagar)

Pris: 49 kr per /månad, inkl. moms.

*Gäller ej inte vid planerade avstängningar eller större oplanerade avbrott.

Avtalsvillkor Fjärrvärme Trygg

Produktblad Fjärrvärme Trygg

Frågor och svar

Ingår det ett tillsynsbesök i Fjärrvärme Trygg?

Nej, det ingår ej några tillsynsbesök. Ett driftkontrollbesök (DKB) vart tredje år är däremot standard när man är Fjärrvärmekund.

Vad ingår i Fjärrvärme Trygg?

  • Hjälp vid akuta fel – kostnadsfri felavhjälpning under ordinarie arbetstid (8-15.30). Övrig tid (15.30-20 vardagar, 8-12 helger) halva priset på gällande timprislista.  
  • Förbrukningsmaterial ingår vid felavhjälpning (exempelvis packningar) 
     
  • 20% rabatt på reservdelar/material i samband med felavhjälpning 

  • Prioriterad hjälp vid akuta fel 

  • Fri telefonsupport/konsultation under ordinarie arbetstid 

  • Självriskreducering upp till 2000 kr / år 
  • Värmegaranti (vid tillfälliga avbrott* hjälper vi dig att hålla huset varmt med alternativa värmekällor. Skulle växlaren behöva bytas ut prioriterar vi ditt växlarbyte, normalt sett kan vi installera en ny inom 2–3 arbetsdagar)  

*Gäller ej inte vid planerade avstängningar eller större oplanerade avbrott. 

Vad kostar det?

49 kr/mån inkl. moms

(588 kr/helår, kostnaden fördelas över året och debiteras efter månadens längd). Ex 588/365*31 à 49,94 kr för månader med 31 dagar i sig.

Vad händer med mig som har serviceavtal i dag?

För dig som har Serviceavtal idag övergår det från och med årsskiftet till Fjärrvärme Trygg (49 kr/mån inkl. moms). Som tack för att du är en trogen kund så bjuder vi i samband med lanseringen på de 3 första månaderna, dvs säga 147 kr inkl. moms, förutsatt att du inte säger upp ditt Serviceavtal inom 12 månader. Önskar du säga upp ditt Serviceavtal innan årsskiftet 2021 kan du göra det på oresundskraft.se/avreg, här kan du också läsa mer om Driftkontrollsbesök och Fjärrvärme Trygg.

Vad är akuta fel och vad ingår i den kostnadsfria felavhjälpningen?

Akuta fel är sådant som påverkar din fjärrvärmeleverans negativt eller som riskerar att skada din anläggning och/eller fastighet. Du märker det oftast genom att det helt enkelt inte blir varmt hemma eller att det saknas varmvatten. Ibland kan det även låta konstigt eller läcka lite vatten. Om du beskriver symptomen så gör vi felsökningen.

Som akuta fel räknas fel som kan ha påverkan på människors liv och hälsa, påverkan på din egendom där ditt egendomsvärde överstiger 2000 kr eller kraftigt påverka ditt inomhusklimat.

Vad är förbrukningsmaterial och vad ingår vid felavhjälpning?

Förbrukningsmaterial är exempelvis packningar och gängtätningar (lin). Säkerhetsventiler, reglerventiler, expansionskärl eller liknande är inte förbrukningsmaterial.

Om jag ringer in och gör en felanmälan, hur snabbt blir jag kontaktad och får hjälp?

Vi ringer alltid upp samma dag (vardagar samt jourtider helg) men ofta inom en timme. Får vi inte tag på dig direkt försöker vi igen senare.

Är det någon bindningstid ?

Ja, vid tecknande är det 12 månaders bindningstid. Därefter är det en månads uppsägningstid från nästkommande månadsskifte. (dvs. säger du upp avtalet den 15 januari så har du avtal till sista februari).

Hur gör jag om jag vill använda självriskreduceringen?

Läs mer och fyll i formuläret här.

Vad är självriskreducering?

Om du har fått ersättning från ditt försäkringsbolag för en skada som orsakats av fel i fastighetens värmesystem så kan du som har Trygg få hjälp med att betala självrisken, upp till 2000 kr.

Villkor och formulär för ansökan finns på hemsidan. Vid godkänd självriskreducering kommer beloppet att dras på din nästa Fjärrvärmefaktura. Skadan får ej ha uppkommit innan Fjärrvärme Trygg har tecknats.

Försäkringsvillkor

Skadan ska vara ersättningsbar och utbetald enligt din hem- eller villaförsäkring. För att ersättningen ska kunna ges ska även skadans värde överstiga självrisken. Vi eliminerar självrisken upp till 2 000 kronor per skadetillfälle.

Försäkringen gäller för skador som orsakats av fel i fastighetens värmesystem eller i anslutningar i fjärrvärmenätet. Exempel på fel är ledningsbrott, överhettning och översvämning. Skadan ska ha uppstått på fast värmeinstallation som värmeväxlare, värmeelement och rördragning.

Försäkringen gäller endast kunder som har fjärrvärmeleverans och som har tecknat Fjärrvärme Trygg från Öresundskraft. Försäkringen gäller vid egendomsskada som inträffat på abonnemangsadressen och inom fastigheten.

Vad betyder Värmegaranti?

Om din fjärrvärmeväxlare slutar att fungera så ser vi till att hjälpa dig att få varmt i huset genom att så snart som möjligt sätta in värmefläktar eller element.

Värmegarantin innebär inte att du får samma komfort som vid normal drift och vi kan tex. inte garantera att hela huset värms upp. Du betalar själv för energiförbrukningen och lösningen ska ses som temporär i väntan på reparation eller utbyte av växlaren. Behöver din värmeväxlare bytas ut försöker vi göra det så fort som möjligt, normalt sett tar det 2-3 arbetsdagar innan vi kan ha en ny på plats.

Vid stora avbrott som berör många kunder under en längre tid kan vi behöva prioritera mellan kunderna och även flytta fläktar eller element mellan kunderna. Trygg-kunder är dock alltid prioriterade.

Kundtjänst

Undrar du hur din fjärrvärmeanläggning fungerar?

Eller har du andra fjärrvärmerelaterade frågor? Då kan det vara bra att veta att det ingår kostnadsfri telefonsupport under ordinarie arbetstid för alla möjliga fjärrvärmerelaterade frågor. Det är bara att ringa – vi hjälper dig!

042-490 32 00
Öresundskraft Marknad AB
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg