Avbrottsinformation via SMS
Med vår SMS-tjänst får du information vid el- eller fjärrvärmeavbrott. Tjänsten är gratis och gäller för såväl planerade som oplanerade avbrott.
Vid planerade avbrott (ex. underhållsarbete) skickar vi ett SMS cirka 14 dagar i förväg och en påminnelse 24 timmar innan arbetet. Vid oplanerade avbrott skickar vi SMS när avbrottet kommit oss till känna. Då meddelar vi även när avbrottet beräknas vara över. Tjänsten fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har på vår hemsida.
Vad ska jag göra för att få tjänsten?
Privatkunder får automatiskt tjänsten till de nummer som vi redan har registrerade. Avanmälning och registrering av nya enheter gör du enklast på registreringssidan.
Företagskunder registrerar de mobilnummer de önskar får avbrottsinformation till. Även det görs på registreringssidan.
Obs! På registreringssidan finns det möjlighet att registrera adresser i hela Sverige men vi kan endast informera om strömavbrott på adresser i vårt nätområde.
Av hänsyn till kvälls- och nattro skickar vi inga SMS mellan klockan 22 och 06. Och vi kommer aldrig att skicka reklam.
Hur fungerar servicen?
När vår driftövervakning upptäcker ett avbrott, skapas ett SMS-meddelande. Meddelandet skickas endast till de mobilnummer som finns registrerade på adresser i det aktuella området.
Övervakningen upptäcker högspännings- och mellanspänningsfel, det vill säga strömavbrott som kan påverka många kunder.
Övervakningen kan inte upptäcka fel på lågspänningsnätet: mindre avbrott i ett enstaka kvarter eller fastighet. I det fallet tar vi tacksamt emot en felanmälan via telefon. Om ditt hus eller kvarter är mörkt och du inte fått något sms - ring 042-490 32 00.
När vi fått kännedom om ett sådant fel noteras det i övervakningen, därefter skickas ett sms till berörda.
Frågor och svar
Hur får ni mina uppgifter kring mobilnummer? Och vad kommer den informationen i övrigt att användas till?
Vi har anlitat en leverantör av mobilnummer på en given adress vid en given tidpunkt. De heter SMS-direkt och kan vid avbrott använda mobilnummer från operatörer för samhällsinformation. Se mer på: https://blueidea.se/sms-service
Jag har försökt påregistrera en mobil - hur kan jag få en bekräftelse på det? / Hur vet jag att mitt nummer är registrerat?
När du är inloggad via registreringslänken ovan kan du se vilka adresser din mobil är registrerad på. Du kan lägga till dem du önskar.
Jag har inte fått något sms vid avbrott - vad kan ha hänt?
Om du använder företagsabonnemang som privatperson så måste du registrera dig först på länken ovan. Det kan även ske strömavbrott som inte har hunnit registrerats och isåfall måste det först felanmälas av er kunder. Först när vi har registrerat felet så skickar vi ut ett SMS till berörda. Har du inte mottagit ett SMS och det är mörkt i ditt kvarter, kontakta oss gärna på 042-490 32 00.
Jag vill inte att mina barns mobiler ska få sms om avbrottsinformation - hur säkrar jag det?
Vi kan inte skilja på privatabonnemang och privatabonnemang så om du inte önskar att dina barn, vars abonnemang är kopplade till den adress ni bor på, ska ha sms så gå in och avregistrera dem på länken ovan.
Min firma har inte säte i Helsingborg men anläggningar där - kan jag registrera mobilen för att se avbrott där?
Ja det går bra. Använd din mobil för registrering och ange adress för den anläggning du önskar få avbrottsinformation om. Så länge det är i vårt nätområde kan du få besked.
Varför står det V-kraft i vissa SMS?
Det beror på att en del mobiloperatörer inte kan hantera Ö (som i Öresundskraft) i rubriken, då det är ett sk specialtecken. Ö:et blir då utbytt mot ett V istället. Tyvärr är det inget som vi kan påverka.
Varför kommer SMS:et från Ö-Kraft?
På grund av att det är begränsat antal tecken i rubriken har vi valt att förkorta Öresundskraft till Ö-kraft.