01 april 2021

{{posts.CurrentItem.Title}}

{{posts.CurrentItem.SubTitle}}

Inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. 2019 uppgick utsläppen till ungefär 16 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det är 20 procent lägre än 2010 men vi har en lång väg kvar. Transportsektorn måste bli klimatneutral och det finns bara ett sätt – att bryta beroendet av fossila bränslen.

Visst är vi en bit på väg i omställningen till fossilfria transporter men racet om klimatet behöver fortfarande gå snabbare. Öresundskraft är taggade och vi jobbar kontinuerligt för en snabbare omställning till fossilfria transporter genom olika projekt. 

Helsingborgskraft - Ett samarbete med Helsingborgshem

Fler och fler elfordon rullar på våra vägar, och vi vill vara med och visa vägen framåt. I samarbetet med Helsingborgshem gör vi just det. Projektet innebar tio nya laddplatser i staden till förmån för Helsingborgshems hyregäster och hellsingborgsbor över lag. Samarbetet med Helsingborgshem lärde oss kanonmycket intressant om ladd och om människors behov och förväntningar på bostadsbolagen, kunskap som vi tar med oss in i nästa projektsamarbete med Helsingborgshem. 

Bee charging Solutions - En av Sveriges ledande laddoperatörer för elbilar

Vi är delägare i Bee Charging Solutions tillsammans med Jämtkraft och Tekniska verken i Linkköping. Här är Öresundskraft med och driver omställningen på riktigt! Genom Bee´s laddare hemma, på jobbet, på köpcentret och längs vägen gör vi det enklare för dig att ladda din elbil överallt. 

I februari 2021 tillkännagavs att Bee´s ägare Öresundskraft, Jämtkraft
och Tekniska verken i Linköping har ingått partnerskap med det
internationella företaget Statkraft. Detta innebär att Bee nu blir en del av
Statkrafts engagemang för elbilsladdning i Europa under varumärket Mer.

ForSea - Först i världen med eldrivna färjor

I november 2016 påbörjade vi projektet med att bygga ny transformator och gräva ner elkablar från fördelningsstationen på Olympia genom city till färjelägret på Knutpunkten - en sträcka på totalt 1,7 kilometer. Och 2017 blev alltså ForSea (föredetta HH Ferries Group) det första rederiet i världen med att gå från dieseldrivna till batteri- och eldrivna färjetransporter. Projektet innebar en milstople för sjöfartsindustrin. Förutom diverse tekniska stordåd innebär eldrivna färjor över sundet även väldigt goda nyheter för miljön i Öresundsregionen

Brf Ryttmästaren skaffade laddlösning via Öresundskraft

179 lägenheter och flertalet lokaler fördelade på flertalet bostadshus i Helsingborg. Idag har Ryttmästaren totalt fyra laddplatser och de är väldigt nöjda med resultatet. “Att skaffa laddstation är en prisvärd framtidssatsning som skapar värde för våra medlemmar” säger ordinarie styrelseledamot Jan Rasmusson om satsningen. Laddstoplarna kommer från laddlösningsföretaget Bee. 



{{posts.CurrentItem.Author}}