19 maj 2021

{{posts.CurrentItem.Title}}

{{posts.CurrentItem.SubTitle}}

I år firar Öresundskraft 10 år i solcellsbranschen! Mycket har skett på ett decennium. 2011 sålde vi enstaka anläggningar på ad hoc-basis och idag är vi en av regionens största solcellsleverantörer. Men vad är egentligen vårt framgångsrecept, vilka är utmaningarna och hur ser vi på framtiden? Filip Wiqvist, vår egen “solcellsgeneral” (eller produktchef för sol, ladd och lagring), berättar om vår solresa.

Filip Wiqvist, Öresundskraft

Hej Filip! Härligt att du kunde komma ifrån och prata lite, trots att ni har så mycket att göra nu.

Hejsan! Ja, det är verkligen en hektisk period för oss nu. I april slog vi vårt säljrekord med stor marginal, och hittills under 2021 har vi sålt fler solcellsanläggningar än vad vi gjorde totalt under hela 2020. Det är så roligt!

Verkligen kul! Men varifrån kommer ditt engagemang, och varför brinner du för just solceller?

Solceller tilltalar helt enkelt mitt ’klimathjärta’. För mig är det så självklart att en omställning till förnybar energi måste hända, så jag vill vara med och vara en kraft för att få samhället att förstå att det här är rätt.

Dessutom gillar jag, som en resultatinriktad person, att solceller liksom ’checkar alla boxar’: Det är bra för klimatet, det är bra för plånboken och det är bra för skattebetalarna (med tanke på effektbristen).

När vi började sälja solceller för tio år sedan var det på en betydligt mer blygsam skala, jämfört med resultaten du nämnde nyss. Vad har hänt sedan dess?

Under de första sju åren marknadsförde vi inte solceller mot konsumenter alls, utan vi sålde bara enstaka anläggningar ’case by case’, i projekt med lokala bolag och så. Men 2018 bestämde vi oss för att börja sälja mot slutkund på riktigt, och året därpå såg vi en större volym på försäljningen: Då sålde vi strax under 100 anläggningar på privatsidan, plus drygt 25 på företagssidan också.

Under 2020 kom Corona och i samband med det valde vi att satsa ännu mer på solkraft. Vi rekryterade upp ett större team och breddade våra samarbeten med leverantörer. Trots Corona och trots att solcellsmarknaden i Skåne över lag faktiskt minskade, ökade vi försäljningen med ca 50%.

Det är onekligen en imponerande utveckling! Men hur lyckades vi gå emot strömmen under 2020, och vad har vi mer gjort för att uppnå den här framgången?

Att vi lyckades öka försäljningen, trots pandemin och dess konsekvenser, berodde sannolikt på att vi var snabba på att ställa om till att interagera med kunderna digitalt. Under 2020 och fram till idag har vi dessutom jobbat mycket med att göra solceller mer greppbart och lättförståeligt för kunden.

Vi har bland annat lanserat ”solcellswebben”, där du förutom matnyttiga och lättillgängliga fakta om solceller också får en bra överblick på de olika stegen som behöver genomgås innan en ny solcellsanläggning kan tas i drift. Med hjälp av verktyget ”Solcellskalkylen” får du även en uppskattning av vad en solcellsanläggning skulle innebära för dig rent ekonomiskt, både i initial kostnad och i framtida besparingar.

Sist men inte minst har vi också förenklat våra avtal, så att de ska bli mer lättöverskådliga, samtidigt som vi har tillsatt en dedikerad projektledare som är tillgänglig och guidar kunden genom hela leveransprocessen.

Vad säger kunderna då, verkar det som att de uppskattar den här enkelheten?

Ja, absolut! Faktum är att flera av de åtgärder jag nyss nämnde och de förenklade avtalen, är direkt inspirerade av feedback från våra kunder.

Sedan mars 2020 mäter vi kontinuerligt kundnöjdheten, genom att låta våra kunder berätta om deras upplevelser av att skaffa solceller med oss. När vi började mätningarna låg vi på en genomsnittlig kundnöjdhetspoäng kring 7 (av 10) och just nu ligger vi på 9,1 (av 10). Det är så kul att se att det vi gör faktiskt ger resultat!

En annan sak som mätningarna visar är att kunderna gillar att vi är ett stabilt och pålitligt bolag. Solcellsbranschen är fortfarande ganska omogen, med många små och relativt oprövade aktörer, och att välja en väletablerad leverantör kan då ge en extra trygghet, även efter installationen.

Vad har hänt i branschen generellt på sistone, och vilka utmaningar ser du framöver?

En utmaning som hela branschen hade under 2020, förutom pandemin, var att det statliga investeringsstödet togs bort under sommaren, och det dröjde innan det kom tydliga besked om något annat stöd skulle bli tillgängligt i stället, och hur det i så fall skulle se ut.

Men sedan årsskiftet har man infört ”grön ROT”, vilket innebär att kunden får dra av 15%, upp till max 50 000 kr, på installationskostnaden för solceller. Det är naturligtvis jättebra och det är definitivt något som påverkar hela branschen positivt.

Dessutom erbjuder vår partner "Hemma" ett bolån med grön rabatt, vilket kortfattat innebär att du kan lägga om ditt bolån till en väldigt attraktiv ränta samtidigt som du investerar i solceller från oss. Då tjänar du i princip pengar från dag ett. Samtidigt är det den största utmaningen - att kunna övertyga folk om att solceller från oss faktiskt är en så bra investering som det låter som. 

Jag brukar lite skämtsamt säga: Gillar du antingen miljön eller pengar, och du har ett tak, då finns det egentligen inte längre någon ursäkt till varför du inte skulle skaffa solceller. 

Till sist, vad är vår vision och hur ser du på framtiden?

Ambitionen är att Öresundskraft ska ta ansvar för att guida kunderna i hur man optimerar hela sin energitillvaro – i allt från när man helst ska köra tvättmaskinen till hur man bygger hela klimatsmarta och effektiva energisystem. För mig och mitt team innebär detta först och främst ett fortsatt arbete med att göra det tryggt, enkelt och personligt att skaffa solceller – att helt enkelt göra det lätt för kunden att göra klimatpositiva val. I det arbetet ingår också att hitta olika synergier och smarta helhetslösningar, som exempelvis paketlösningar med laddboxar och solceller – som faktiskt är på gång inom kort.

Min personliga förhoppning är också att vi ska få ny lagstiftning framöver: Dels att man tar bort den begränsning som nu finns gällande elproduktion för privatpersoner (nu får man inte producera mer el än vad man förbrukar på ett år), dels att man inför krav på solceller på taken vid nyproduktion av stora byggnader (likt de har gjort i Kalifornien).

Jag tror hur som helst att vi kommer att se en enorm tillväxt på solceller – allt annat vore konstigt – samtidigt som branschen kommer att mogna, konsolideras och standardiseras.

Stort tack Filip, för att du tog dig tid och för att du och ditt team gör ett sådant fantastiskt jobb!

Tack själv och ha en bra dag!

{{posts.CurrentItem.Author}}