Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag

Elnätshöjning den 1/1 2023

Vi vet hur många människor som kämpar just nu och därför är vi glada för att Svenska Kraftnät beslutat att införa ett kostnadstak för elnätsavgifterna för 2023. Kostnadstaket utesluter inte att det blir fler höjningar under 2023, generellt tror vi att det kommer bli mer frekventa avgiftsjusteringar som följer prisutvecklingen på elmarknaden både uppåt och nedåt. Eventuella ändringar av elnätsavgiften innebär inte någon vinst för oss på Öresundskraft – vi justerar bara avgifterna för att täcka kostnader.

Så blir den nya elnätsavgiften

Den nya elnätshöjningen träder i kraft den 1/1 2023 och blir mellan 11 och 40% för både våra privat- och företagskunder. Snitthöjningen blir 16% men med stora variationer mellan kundgrupper. 

Så räknar du ut hur stor din höjning blir
På din faktura, Mina sidor eller Energiportalen ser du vilken nättariff du har. Klicka sedan in på den sida nedan som är relevant för dig och kontrollera din nya avgift genom att läsa av tabellen och multiplicera din förbrukning med ditt nya pris.

Gällande elnätspriser

För dig som är företagskund

För dig som bor i villa

För dig som bor i lägenhet



Höga elpriser - läge och prognos

Anledningen till den höjda elnätsavgiften är de höga elhandelspriserna. På den här sidan kan du ta del av allt vi vet kring elprisläget just nu. 

Läs mer

Frågor och svar om höjda elnätsavgifter 2023

Varför höjer SvK överföringsavgiften för Eon och varför måste Öresundskraft höja elnätsavgiften?

När el transporteras genom nätet försvinner det alltid en viss mängd. Förenklat: Ska du få 100 enheter el som elnätskund måste 105 enheter el transporteras i nätet på grund av att 5 försvinner på vägen. Det senaste årets rekordpriser på el gör att Eon får ökade kostnader från Svenska Kraftnät (som äger regionnätet respektive stamnätet). Eon höjer därför sin överföringsavgift gentemot oss på Öresundskraft som äger lokalnätet. Vi blir därför tvungna att höja elnätsavgiften gentemot er, våra slutkunder.

Prissäkrar Öresundskraft kostnaderna för nätförlusterna?

Ja. Vi och Eon prissäkrar för våra nätförluster vilket dämpar kostnadsökningen. Problemet är att Svenska Kraftnät inte gör det. Ökade kostnader för SVK innebär ökade kostnader för Eon och i slutändan oss.

Innebär höjda elnätsavgifter mer vinst åt Öresundskraft och kan ni höja elnätsavgiften hur mycket ni vill?

Nej och nej.
De höjda elnätsavgifterna handlar enbart om täckning för våra ökade kostnader, vi lägger inte till eller drar ifrån något. Och vi får inte höja elnätsavgiften hur vi vill. Eventuella höjningar regleras och godkänns av statens Energimarknadsinspektion (Ei). Kostnader för nätförluster bedöms av Ei som opåverkbara kostnader och får överföras direkt till kund.

Vad innebär Svenska Kraftnäts kostnadstak?

Kostnadstaket innebär att höjningarna av nätavgiften inte alls blir lika stora nästa år som vi tidigare fått besked om.

Men det kan vara bra för dig att veta att betyder inte att det inte kan bli fler justeringar under 2023. Vi vet inte om- eller när nya elnätsavgiftshöjningar eller nya prissättningsmodeller kan bli aktuella, men generellt tror vi att det kommer bli mer frekventa avgiftsjusteringar som följer prisutvecklingen på elmarknanden både uppåt och nedåt.  Vi bevakar aktivt läget och fortsätter att kämpa för att eventuella förändringar ska få så lite inverkan som möjligt för dig. Vi kommer självklart att höra av oss med uppdaterad information om det blir aktuellt.

I utskicken pratade ni om en avgiftshöjning på i snitt 43 procent, nu säger ni att det blir 16%, hur kan det vara så stor skillnad?

Det beror på kostnadstaket som SvK inför. Det kan vara bra att veta att även om höjningen blir lägre än förväntat har vi fortfarande kunder som får en 40% kostnadsökning, men tack vare taket undviker vi de extrema höjningarna om hundratalsprocent som alltså skulle drabbat vissa kundgrupper. Höjningarna är alltså fortfarande allvarliga men vi får lägre, stabilare och fastare priser än tidigare besked.

I utskicket skrev ni om säsongsvarierade priser. Vad är det?

Ja, det stämmer – den information vi fick var att en ny prissättningsmodell skulle införas. Den skulle innebära att priset skulle baseras på det genomsnittliga månadsspotpriset. Tack vare pristaket kommer vi inte behöva justera avgiften varje månad. 

Varför gick ni ut med information om höjningar innan ni visste mer från SVK och Eon?


För våra kunder är det naturligtvis av yttersta vikt att få en tidig förvarning om så stora höjningar, inte minst då budgetar för nästa år läggs just nu av många företag. Av det skälet ville vi vara så tidigt ute som möjligt med den information som vi hade. Samtidigt försökte vi och andra energibolag påvisa konsekvenserna för SvK. Och på fredagen den 21 oktober fick vi information om att SvK beslutat att införa ett kostnadstak meddelades. Därför går vi nu ut med den ny informationen om vad det innebär.

Kostnadstaket gäller bara elnätsavgiften eller hur? Vad är skillnaden på elhandel och elnät?

Elnätsavgiften är den kostnad du betalar för att elen ska överföras till dig. Elhandelskostnaden är den kostnad du betalar för en el du använder. Utöver det tillkommer skatter, moms och ev. andra avgifter för t.ex. Bra Miljöval eller liknande.

Kan ni garantera att den nya avgiften gäller för hela 2023 eller kan det komma fler höjningar/justeringar för elnätspriset?

SvK har sagt att kostnadstaket gäller för 2023. Vi vet inte om- eller när nya elnätsavgiftshöjningar eller nya prissättningsmodeller kan bli aktuella, men generellt tror vi att det kommer bli mer frekventa avgiftsjusteringar som följer prisutvecklingen på elmarknanden både uppåt och nedåt.  Vi bevakar aktivt läget och fortsätter att kämpa för att eventuella förändringar ska få så lite inverkan som möjligt för dig. Vi kommer självklart att höra av oss med uppdaterad information om det blir aktuellt.

Öresundskraft AB
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg