Hållbarhetspolicyn gäller för Öresundskraft AB och dess helägda dotterbolag. Avseende Pingday AB gäller policyn i relevanta delar och för Pingday kan kompletterande policys finnas.
I policyn beskrivs förhållningssättet för miljö, socialt ansvar och styrning (ESGenvironmental, social, governance). Policyn fastställer ställningstaganden inom fem huvudteman: Samhällsansvar och -engagemang, arbetsmiljö, jämlikhet, mångfald och hållbar arbetssituation, energisystemet, vår egen klimat- och miljöpåverkan samt styrning.
Öresundskraft är det regionala energibolaget som ska erbjuda kunderna prisvärda tjänster och bidra till en hållbar utveckling inom regionen. Öresundskraft ska på affärsmässiga grunder tillgodose samhällets behov av digital infrastruktur och hållbar energi. Vi ska skapa förutsättningar för hållbar energianvändning, hållbara transporter samt användande av digital
teknik för hållbara lösningar.
Genom ett aktivt ESG-arbete bidrar Öresundskraft till de globala målen för hållbar utveckling. Handlingar och åtgärder inom olika områden ger ofta effekt för både social och miljömässig hållbarhet. De tio principerna i FN:s Global Compact är vägledande för oss; såsom goda arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och miljö samt tillämpningen av strikta etiska och moraliska affärsprinciper.
Påverkan på människor och miljö samt risker och möjligheter för bolaget identifieras och hanteras i det systematiska arbetet som omfattar hela vår värdekedja med strävan om ständiga förbättringar.
Samhällsansvar och -engagemang
• Vi strävar efter en hög leveranssäkerhet genom en hållbar infrastruktur, effektiv verksammhet och ett ansvarsfullt förebyggande arbete.
• Vi ska stödja våra kunder med klimat- och resurskloka val av energilösningar samt att effektivisera sin energianvändning. Vi skräddarsyr lösningar för kunder som vill optimera sin energianvändning och minska sin klimatpåverkan.
• Vi erbjuder våra kunder utökade rådgivningstjänster och utbildningar kring
energieffektiviseringar.
• Vi deltar med vår expertis inom energisystem vid stadsbyggnadsprojekt och kommunal planering och medverkar aktivt till fortsatt elektrifiering av transport- och industrisektorn.
• I samband med förvaltning och i byggnationsprojekt gör vi aktiva val om främjande av biologisk mångfald.
• Genom utbildning av barn och ungdom och samarbete med föreningar och ideella organisationer som delar vår bild av hållbarhet bidrar vi till regionens utvecklig för en hållbar framtid.
Arbetsmiljö, jämlikhet, mångfald och hållbar arbetssituation
• Vi utvecklar oss ständigt och har en hög kompetens hos våra medarbetare. Med kompetent personal ska vi uppfylla såväl externa som interna kunders krav och förväntningar, samt externa krav på vår verksamhet.
• Vi arbetar aktivt med att främja jämlikhet och mångfald, både i vår egen verksamhet och i de uppdrag som vi utför. Vårt arbete präglas av ömsesidig respekt samt tolerans för olikheter och ingen form av kränkande särbehandling eller diskriminering accepteras.
• Ett tydligt ledarskap och engagerade, delaktiga medarbetare är en nyckel till en långsiktigt hållbar arbetsplats. Vår arbetsmiljö ska vara utvecklande och stimulerande med god balans mellan arbete och fritid.
• Vi ska genom ett systematiskt och aktivt arbete skapa trygga och säkra arbetsplatser fria från ohälsa och olycksfall.
• Vi ska arbeta aktivt för att respektera, stödja och skydda de mänskliga rättigheterna både på arbetsplatsen och i hela värdekedjan.
För energisystemet
• Vi arbetar för att tillämpa cirkulär ekonomi* i vår el- och fjärrvärmeproduktion, leverera energi med lägsta möjliga användning av naturresurser och klimatpåverkan samt verka för infångning av fossil och biogen koldioxid.
• Vi ska tillhandahålla en robust, öppen, digital infrastruktur för att stödja kunderna att förbättra kvalitet-, miljö- och klimatprestanda.
• Vi är transparenta och har en öppen dialog kring den miljö- och klimatpåverkan som följer av våra produkter, tjänster och verksamhet.
• Vi samarbetar med kunder och andra intressenter för att utveckla energilösningar som leder till ett mer hållbart energisystem.
Vår egen klimat- och miljöpåverkan
• Vi arbetar aktivt för att reducera våra klimatutsläpp inom hela vår värdekedja (scope 1, 2 och 3) för att uppnå vårt klimatmål till 2030.
• Vi ska arbeta med ständiga förbättringar för att minska miljöpåverkan genom reducerade utsläpp, minimering av egna avfallsmängder samt ökad återanvändning och materialåtervinning.
• Att hushålla med resurser är viktigt för oss. Våra ledare och medarbetare inom Öresundskraft har ansvar för att alltid beakta miljö- och klimataspekter vid beslut och vi bedriver miljö- och klimatarbetet som en integrerad och naturlig del av verksamheten.
Styrning
• Affärer ska bedrivas enligt god affärssed och med hög etisk standard i enlighet med nationella och internationella affärsetiska regler. Vi verkar för sund konkurrens och tar avstånd från alla typer av korruption, såsom mutor och bestickning, och arbetar aktivt för att undvika intressekonflikter och jäv.
• Vi arbetar för att ständigt utveckla och ställa relevanta hållbarhetskrav i upphandling av varor och tjänster samt följa upp utfallet.
• Vi arbetar tillsammans för att ständigt förbättra verksamheten och utforma arbetssätt som ger effektiva flöden. Att vara lyhörda inför förväntningar och reaktioner från vår omvärld och löpande utvärdera vårt arbete utgör viktiga delar i vårt förbättringsarbete.
• Vi har fokus på att säkerställa en hög kvalitet på vår service respektive hög
kundnöjdhet och att integrera kundfeedback i förbättringsprocesser.
• I arbetet med att nå våra mål avsätter vi nödvändiga resurser och säkerställer tillgång till den information som krävs.
• Vi ska uppfylla de lagar, förordningar, föreskrifter och myndighetskrav som åligger vår verksamhet.
• Vi uppmuntrar ansvarstagande och öppenhet och erbjuder en visselblåsningsfunktion där alla som representerar vår organisation eller är verksamma inom den, kan framföra klagomål.
• Vi deltar aktivt i samhällsdebatten och bedriver påverkansarbete inom energisektorn för långsiktiga förutsättningar för ett hållbart energisystem.
• Vi har en transparent rapportering för att ge kunderna och andra intressenter tillgång till information om miljö, sociala frågor och bolagsstyrning som är tillförlitlig, relevant och jämförbar.
Ladda ned Öresundskrafts hållbarhetspolicy här
Fotnot: *Cirkulär ekonomi är en ekonomisk modell som bygger på kretslopp, både tekniska och naturliga, snarare
än linjära processer. För energi innebär det att använda energi från förnybara källor, återvinna energi i samhället
samt materialåtervinning och omhändertagande av farliga ämnen i samband med energiåtervinning av avfall.
Hallå där, varmt välkommen till oss!
I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.
Privat villa
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörerFöretag
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörerKontakt
Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Kundservice
042-490 32 00